Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 11:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/daniel-hellden-sviker-alla-funktionshindrade/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Daniel Helldén sviker alla funktionshindrade”

Elsparkcyklar slängda på Medborgarplatsen i Stockholm. Foto: Stina Stjernkvist/TT

INSÄNDARE. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) sviker alla funktionshindrade. Om Malmö kan införa hårdare tag för att få bort felparkerade elsparkcyklar från trottoarerna borde politikerna i Stockholm kunna göra detsamma, skriver Anna Quarnström och Jesper Strömgren. 

Före sommaren lovade Daniel Helldén att framkomlighetsproblemen som elsparkcyklarna orsakat i Stockholms stad skulle lösas genom frivilliga avsiktsförklaringar med elsparkcykelbolagen. Det har gått sådär. 

Avsiktsförklaringarna till trots har problemen mångfaldigats. Ansvarslös hantering av elsparkcyklar gör våra gator skräpiga, svårframkomliga, osäkra och farliga. Polis, sjukvård och transportstyrelsen är ense om att situationen är ohållbar och antalet olyckor som orsakas av elsparkcyklarna alarmerande.

Trots en allmän konsensus om att situationen gått överstyr har ansvariga politiker visat förvånansvärt lite intresse av att göra något. Ansvarigt borgarråd har hävdat att man nu gjort allt man kan samt att det saknas legala möjligheter att agera mer kraftfullt.

Det stämmer dock inte överens med vad stadens egna jurister menar när man pratar med dem. Enligt dem finns det legala möjligheter som skulle kunna utnyttjas ”om bara det finns en politisk vilja”. Staden kan bland annat: 

• Införa lokala ordningsföreskrifter för att meddela de lokala ordningsföreskrifter som behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats.

• I samarbete med polisen använda sig av ordningslagen och därmed beivra verksamhet som inte används i enlighet med tillstånd. Eller beivra dem som bedriver en verksamhet som inte överensstämmer med det ändamål som platsen upplåtits för, eller om platsen använts på ett sätt som strider mot det som är allmänt godtagbart.

• Börja tillämpa befintliga lokala trafikföreskrifterna och forsla bort felparkerade fordon.

Staden kan göra allt detta, men väljer att avstå. Den politiska viljan verkar saknas. 

I Malmö har staden tagit beslut om att det kommunala bolaget som bevakar parkeringar nu ska prioritera bortforslingen av elsparkcyklar. Kostnaden för detta får elsparkcykelbolagen stå för.

Det är inte andra lagar i Malmö – det är andra politiker. Politiker som tycker att det är viktigare att värna om sina invånare än om elsparkcykelbolag. 

Att staden inte vill ta itu med problemen som elsparkcyklar medför, trots att verktygen finns där, är obegripligt. Det börjar också bli alltmer obegripligt varför den politiska majoriteten i staden låter borgarrådet Helldén äventyra framkomligheten och säkerheten för stadens invånare.

Hur många skadade stockholmare tål majoriteten innan de börjar ifrågasätta varför inget görs? Hur många personer med funktionsnedsättning ska få sina rättigheter och sin rörlighet beskurna på grund av att ansvarig politiker saknar vilja?

Bland dem som tröttnat på politikernas passivitet och tagit saken i sina egna händer är Synskadades riksförbund (SRF) som häromveckan ”lappade” felparkerade elsparkcyklar i staden med gula ”parkeringspåminnelser”. Syftet var att uppmärksamma allmänheten och trafikanter på att fordonen försämrar vår framkomlighet och dagligen innebär livsfara.

Vi hoppas att SRF ”lappar” Stadshuset nästa gång. Politikens uppgift kan inte vara att ge fritt spelutrymme åt elsparkcykelbolag på bekostnad av trygghet och framkomlighet för medborgarna. Man kan heller inte längre gömma sig bakom bortförklaringar om att ”man inte kan göra något” – när det så klart och tydligt står fast att det inte stämmer.