Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 02:57

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/den-parkering-som-finns-ar-kraftigt-underdimensionerad/

DN Åsikt

DN Åsikt. Den parkering som finns är kraftigt underdimensionerad

Det är dags fär Swedavia att tänka om när det gäller parkeringen utanför Arlandas stora utrikesterminal, terminal 5. Den parkering som finns för att lämna av resenärer är kraftigt underdimensionerad och har stora problem ur servicesynpunkt.

Till att börja med handlar inte mitt inlägg om att man ska få parkera gratis på Arlanda. Det handlar enbart att faciliteterna och villkoren för att hämta och lämna passagerare (själva kärnverksamheten på Arlanda) ska vara anpassade till ”normala, anständiga beteendemönster”, inget annat.

Heimbrands svar, som lojal representant för sin arbetsgivare, är förväntat. Det utgår från två förutsättningar, dels att Arlanda och dess roll som mötesplats växer, dels att det minsann finns ett alternativ då man lämnar passagerare.

För att kort kommentera det första, att det ”runt flygplasten växer en stad med hotell, kontor och andra mötesplatser som underlättar möten, arbete, vila och fritid”, vilket leder till att det är ”angeläget att utnyttja marken i nära anslutning till flygplatsen på bästa vis”, så är det just den tillämpade strategin för hur detta ska gå ihop som jag vänder mig emot (det vill säga aminska stopptiden till det yttersta då man lämnar passagerare, att öka genomströmningen genom att bötfälla alla som ”avviker”). Detta kan inte vara en långsiktigt sund strategi för någon serviceverksam som vill vinna respekt och nöjda kunde. Detta kan definitivt inte vara ett mål för någon skattefinansierad verksamhet. Kanske är det läge för – i det här fallet – Swedavia – att reflektera och visa lite ödmjukhet.

För det andra, ja, det finns ett parkeringsalternativ. Att nämna detta faktum låter ju jättebra och korrekt i ett debattbemötande. Men verkligheten är dessvärre en annan som alla vana Arlandabesökare vet. Den parkeringsmöjlighet det handlar är i verkligheten en underdimensionerad plätt för såväl hämtning och avlämning av passagerare vid terminal 5. I klartext, en kaotisk parkering man undviker. Och att tala om denna som ett alternativ samt att den bara ”ligger 3 minuter” bort är naivt.

Till att börja med ska du hitta en parkeringsplats. Eftersom p-kostnaden är hög är det kö, eftersom många som vill undvika p-vakter och att betala istället sitter kvar i sina bilar blockers såväl p-platser som övriga ytor.

Sedan ska du betala 40 kr per 20 minuter i Stockholms absolut segaste p-automater (och du bör räkna med att du har 2-3 personer framför dig i kön). Bara transaktionen, från det du sticker in ditt kort i automaten, tills du får ett kvitto att lägga i bilen tar mer än 3 minuter.

Under tiden måste du hålla koll på p-vakterna och en dialog med dem så att de vet att du köar för att betala och därmed undvika p-pot. Helt sjukt! Sedan vidtar en längre korridorpromenad mot terminalen, avslutad med en rulltrappa (eller hiss om du behöver det).

Du befinner dig nu på ”ankomstnivån” och måste ta ytterligare en rulltrappa (eller hiss) upp till ankomsthallen. Här nånstans kan du – som ”avlämnare” – börja ta avsked av dina nära och kära om du inte kunnat lämna dem vid avlämningsplatsen utanför terminal 5.

Detta gäller oss alla ”normala” resenärer. Men betänk om du då avviker det minsta, till exempel genom en barnvagn, ett par kryckor, en rullator eller en rullstol, eller bara en äldre som behöver ta det lite lugnt, då är anvisningen till parkeringen ”tre minuter bort” ett direkt hån.

”P-bot” eller den parkering som bara är ”tre minuter” bort är vad Swedavia ”erbjuder” oss skattebetalare då vi lämnar av nära och kära på Arlanda. Kan det vara läge att tänka om lite? Kanske att läge att lyssna på en marknadsförare eller beteendevetare och inte på en teknokrat? Vi skattebetalare röstar nog manngrant på första alternativet.