Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-20 21:43

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/det-ar-bilisterna-som-ar-subventionerade/

DN Åsikt

DN Åsikt. Det är bilisterna som är subventionerade

Marken i innerstaden ska ses som den mycket värdefulla resurs den är. Den ska i första hand användas till gemensamma intressen och om den upplåts till enskilda bör marknadsmässiga priser tas ut. I så fall skulle det kosta flera tusenlappar i månaden att hyra en parkeringsplats i Stockholms innerstad.

Det är inte dyrt att parkera i Stockholm – tvärtom. Marken, den yta som vi delar i storstaden, är en av våra mest värdefulla gemensamma resurser. Den ska naturligtvis användas på bästa möjliga sätt, och ge nytta och glädje till så många som möjligt.

För att ge ett exempel på hur värdefull marken är, så säljs lägenheter för ca 80.000 kronor per kvadratmeter i innerstaden, av detta pris är majoriteten helt enkelt värde som uppstår på grund av ”läget”, som en mäklare skulle uttrycka det, eller för ytan som lägenheten upptar i innerstaden, om man vill jämföra med parkeringsytan för bilen.

Om man betänker att de flesta lägenhetshus har flera våningar, blir värdet för en parkeringsplats på tio kvadratmeter antagligen en bra bit över miljonen. För att ta ett mer modest exempel så är hyran för en normal hyreslägenhet i Stockholm cirka 200 kronor per kvadratmeter högre än i en mellanstor svensk stad, detta är alltså ”värdet” för att få bo i just Stockholm. Och då är hyrorna ändå inte marknadsanpassade, utan så kallade ”brukshyror”.

Med motsvarande merkostnad skulle en parkeringsplats på ca tio kvardratmeter i Stockholm i snitt kosta 2000 kronor per månad mer än i andra städer, och antagligen mycket mer i innerstaden. Det är alltså bilisterna som är starkt subventionerade och antagligen inte betalar ens hälften av värdet på marken för att parkera. Varför det är så är för mig obegripligt.

Om man vill subventionera enskilda medborgare med hundratusentals, om inte miljoner, kronor årligen, varför inte välja till exempel studenter? De skulle nog bli glada för några extra tusenlappar i månaden. Eller, ett mer seriöst förslag, använd marken till saker som kommer alla medborgare till nytta, till exempel kollektivtrafikkörfält, extra parker eller parkeringsplats för cyklar (cykling gynnar även de som inte cyklar själva genom mindre trängsel och renare luft). Det är faktiskt ingen mänsklig rättighet att bo i Stockholms innerstad och äga en bil. Precis som ingen förväntar sig att bo i innerstaden och ha en trädgård.