Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/det-ar-dags-att-logga-ut-fran-facebook/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Det är dags att logga ut från Facebook”

Foto: Julia Mård

Det är dags att logga ut från Facebook – för gott. Det sociala nätverket är ett av de största bedrägerier som drabbat mänskligheten, skriver läsaren Lasse Thulin.

Rätta artikel

Jag ska föreslå något oerhört.  För många otänkbart, som att be någon stänga av en respirator.

Det är dags att logga ut från Facebook (FB).

Denna skapelse är ett av de större bedrägerier som drabbat oss. Utan någon ersättning, eller ens ha fattat det, har två miljarder människor skänkt bort sina sympatier, antipatier, drömmar, vänkrets, politiska åsikter och konsumtionsmönster till en bläckfisk som med en årsomsättning på 55 miljarder dollar (!) analyserar och paketerar informationen. Och säljer den till största plånboken.

FB har agnat skickligt. De spelar på tre drifter som finns i vårt dna.

• Behovet av att tillhöra en grupp som kan ge oss värme och gemenskap. Utan denna hade våra förfäder inte överlevt på Afrikas savanner. Finns det någon mer fantastisk familj än Facebook?  

Nu nafsar vi på betet.

• Behovet att göra en bra affär. Inte lika grundläggande som behovet av en familj. Men sedan vi övergav samlarsamhället och flyttade till byar har vi letat efter en bra deal. Finns ingen bättre än den som är gratis, som FB. Därför vågar man pröva. 

Nu är kroken inne i munnen.

• Behovet att hela tiden bli bättre, en nyckel till vår utveckling. Om Benke från grundskolan, som var lite töntig, lyckats få 112 vänner måste väl jag snabbt kunna få 150? 

Nu är både krok och sänke nere i magsäcken. Men än känner vi inte hullingarna.

Sedan börjar den enorma insamlingen av information, som marknader älskar. Att många vill åt den fattar alla, 55 miljarder dollar i omsättning i vinst för något som är gratis. Visst skaver det.

Men hallå, säger du - FB säljer reklam! Om jag får erbjudanden om flygbiljetter när jag googlat på Florida, hur farligt är det?

Kanske inte så farligt. Men tänk på allt du vet om dig själv, men inte vill att grannen ska veta. Utgå sedan från att mer än hälften av detta har FB listat ut via analys av dina knapptryckningar.

Dessutom finns olika köpare. Skandalen med Cambridge Analytica innebar att känsliga uppgifter om miljontals FB-användare användes i amerikanska valkampanjen. Ett undantag? Knappast. Hur mycket av Trumps seger och utgången i Brexitvalet berodde på FB?

Vänta nu, Google gör väl samma sak? 

Stämmer, men låt oss ta en sak i taget. Dessvärre är sökmotorer som Google nästan omöjliga att undvara. Det är inte FB.

Fast gamla tidens reklam i dagstidningar? Var den bättre?

Det fanns fördelar.  Dels att den inte visste våra hemligheter, dels att i karusellen mellan företag och kund leddes pengar över till driften av seriösa media. Trots sina fel och brister – högre kvalitet på nyhetsmedier än i slutet av 1900-talet har vi aldrig haft. Vad ger FB tillbaka? Att få veta att Annika, som vi senast träffades i sexan, varit i tvättstugan på morgonen?

Vad händer då om FB försvinner?

Om fler loggar ut för gott skulle aktiekursen sjunka som en sten. Huvudägaren Mark Zuckerberg med polare skulle paniksälja.

Sedan kan mardrömmen komma. Ett okänt bolag dammsuger marknaden på aktier. Det visar sig sedan tillhöra kinesiska staten. Som därmed, för sitt övervakningssamhälle, har uppgifter om ytterligare två miljarder människor.

Bedövningen släpper. Hullingarna i tarmarna river. Ordentligt.