Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/det-ar-dags-att-mynta-begreppet-bilskam/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Det är dags att mynta begreppet ’bilskam’”

Foto: Magnus Hallgren

Det är dags att mynta begreppet ”bilskam” för Vasaloppet och andra friluftsaktiviteter som spyr ur koldioxidutsläpp. Det är märkligt att det sällan förs resonemang om aktiviteter vi gör för nöjes skull, skriver läsaren Elisabet Rydbeck.

Rätta artikel

DN Kultur-chefen Björn Wimans krönika i söndagens DN väcker många tankar om vårt sätt att leva och förbruka jordens resurser.

Bilkörning står för en stor del av koldioxidutsläppen och därmed till den globala uppvärmningen. Vi jagar fritidsupplevelser med hjälp av bilkörning.

Jag läste att cirka 100.000 personer var i Dalarna för att delta i något av de många skidloppen under Vasaloppsveckan. De flesta åker för nöjes skull, bara ett fåtal har det som sitt levebröd.

Hur många mil är vi beredda att åka bil för att sedan åka allt från 9 km till 90 km i Vasaloppsspåret? Det skulle vara intressant att få en ungefärlig beräkning på utsläppen för alla transporter till start och mål.

Jag vill inte bara peka ut Vasaloppet för listan på olika typer av aktiviteter som kräver bilkörning kan göras hur lång som helst. Hur tar man sig till glesbygdaktiviteter som Vansbrosimmet, O-ringen i orientering och Svenska Rallyt?

Även musikfestivaler, popgalor, och dansbandveckan i Malung drar många besökare. Jag menar inte att alla dessa fritidsaktiviteter ska upphöra, men kanske bör vi alla fundera över hur vi ska hushålla med jordens resurser. Kanske dags att mynta uttrycket ”bilskam”?

När en framtid med minskade utsläpp diskuteras pratas det mest om att hitta alternativa bränslen, man sätter stor tilltro till den tekniska utvecklingen. Men det kommer inte att räcka.   

Det är märkligt att det sällan förs resonemang omkring alla dessa aktiviteter som vi gör för nöjes skull. Kanske bör det föras in i debatten om klimatförsämringen och vår gemensamma framtid?