Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-25 17:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/det-ar-foraldrarnas-ansvar-att-lara-barnen-hyfs/

DN Åsikt

DN Åsikt. Det är föräldrarnas ansvar att lära barnen hyfs

Foto: Jessica Gow/TT

Att lära sina barn hyfs är ett föräldraansvar, men som det ser ut i dag har denna plikt mer och mer flyttats till skolan. Föräldrar måste börja ta sitt ansvar och inte stjälpa över detta arbete på lärarna.

Du som förälder har ett oerhört stort ansvar för ditt barn i skolan – oavsett om du är medveten om det eller inte. När barnet ser att du som förälder visar intresse för barnets skolgång smittar det oftast av sig på barnets motivation och framtidsdrömmar. När Ni som föräldrar dyker upp på föräldramöten och båda föräldrarna anstränger sig för att komma på utvecklingssamtal ger det barnet en tydlig signal: nämligen att skolan är viktig i er familj och att ni föräldrar har förväntningar och vill att barnet ska lyckas med studierna.

Att med jämna mellanrum fråga barnets mentor hur det går för barnet i skolan borde ligga i alla föräldrars intresse. Tiden är en aspekt som föräldrar ibland använder som en ursäkt för att inte ha tid för barnen. Ibland säger även föräldrar att man inte kan hjälpa barnen med läxor. Men oavsett om du är analfabet eller högutbildad betyder föräldrars närvaro mycket för barnen. Det innebär inte att man måste sitta med barnet inför varje skoluppgift hemma, men se till att finnas till  hands när barnen gör sina läxor och visa ditt intresse.

Tiden kan vara knapp som förälder, det vet jag också om som tvåbarnsfar. Men livet handlar faktiskt om prioriteringar. Arbete i all ära, men barn behöver träffa och umgås med sina föräldrar. I skolan ser vi många gånger hur avsaknaden av föräldrar i barnens liv på grund av arbete, oansvariga föräldrar knäcker barnen på olika sätt och formar barnens attityder och beteenden negativt.

Sedan är det samtalen hem som föräldrar ibland hanterar märkligt. När lärare ringer hem och meddelar att just ditt barn har betett sig olämpligt. Ja, då är det knappast klokt att enbart lyssna på ditt barns version och nonchalera lärarnas syn på situationen. Det händer att barn beter sig annorlunda hemma än i skolan eftersom grupptrycket kan få ditt barn att visa upp helt andra sidor och värderingar. En klok förälder bör vara så uppmärksam på detta. Vi lärare ska inte behöva känna obehag inför att ringa hem eller uppleva att det är lönlöst eftersom föräldrarna inte kommer ta det hela på något större allvar.

Ibland måste man bara sätta ner foten hemma och peka på vad som är acceptabela beteende och vad som inte går i enlighet med familjens och samhällets värderingar. Många barn har inte den minsta respekt för vuxna. Barn blir sura och arga så fort de inte får sin vilja igenom. Vissa barn vägrar känna empati och säga förlåt när de sårat en medmänniska. Barn i skolan är lata, själviska, gnälliga, bortskämda och klagar på mat och skoluppgifter.

Ett slående exempel är om barnen får en efterrätt eller något annat extra som man inte behöver erbjuda. Då kan responsen från eleven oftast vara en fråga om man BARA får ta en bulle? Istället för att visa tacksamhet över att överhuvudtaget få något extra. Eller så roffar man snabbt åt sig utan att ta hänsyn till att det ska räcka till andra också.

Frågan som vi lärare nästan dagligen ställer oss är faktiskt berättigad: hur mycket av detta kommer från hemmets uppfostran? Det är otänkbart att det skulle vara vår uppgift som lärare att ge barnen grundläggande uppfostran som man försummat i hemmet.

Det ska givetvis nämnas att det finns föräldrar som verkligen tar sitt föräldraansvar och som är tydliga med att markera när orätta handlingar begås av barnet och tillsammans med lärarna arbetar för att skapa tydliga ramar för barnet i skolan. Ni gör vårt arbete betydligt lättare.

Det minsta vi lärare begär av er föräldrar är att ni ska förmedla vad ordet RESPEKT innebär. Om vi bara utgick utifrån det begreppet skulle vi kunna vända trenden i många skolor och skapa en helt annan skolmiljö. Respekt för lärare och personal. Respekt mellan elever. Respekt för skolarbetet och studiero. Respekt för skolans lokaler och material. Respekt för att vi bor i ett land där vi själva väljer hur långt vi vill nå. Respekt, helt enkelt.