Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-25 09:36

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/det-ar-hog-tid-for-ett-kollektivtrafikuppror/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Det är hög tid för ett kollektivtrafikuppror”

Hållplats på Djurgården i Stockholm. Foto: Kjell-Arne Larsson/TT

INSÄNDARE. Kollektivtrafiken har stora förutsättningar att ta över efter massbilismen i hela landet. Men på många håll dras stationer in och fler tvingas in i bilberoende. Därför krävs även ett kollektivtrafikuppror, skriver Christian Tengblad.

Rätta artikel

Bensinupproret får nya sympatisörer. Det är inte konstigt när en klimatpolitik för minskat bilåkande bedrivs med bara piska och inga morötter. Samtidigt är klimatförändringarna ett riktigt hot och drabbar bonden mycket hårdare än bloggaren.

Höjda bensinskatter utan nya möjligheter kommer inte att funka. Kollektivtrafiken har stora förutsättningar att ta över efter massbilismen i hela landet. Men då krävs även ett kollektivtrafikuppror.

I glesbygd kommer inte bussar med tidtabell vara effektivt. Däremot behövs avgiftsfria byabussar där turer anpassas efter behov och byborna är en del av lösningen. Detta har exempelvis testats i västernorrländska Kölsillre. 

I mindre kommuner och städer finns det mängder av exempel på kollektivtrafik som byggts ut och avgiftsbefriats. I Avesta var de flesta nya bussresenärer tidigare bilister. Men på andra håll dras stationer in och fler tvingas in i bilberoende.

I storstäderna skenar avgiftstrycket. Göteborgarna väntas få 20 procent dyrare månadskort. Hela landet får betala för mångmiljardcirkusen Förbifart Stockholm, medan kollektivtrafikanterna där ansätts med högre priser.

Situationen ser olika ut beroende på var man bor, men behovet av en utbyggd och fri kollektivtrafik har vi gemensamt.