Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-19 12:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/det-ar-inte-ungdomarna-det-ar-fel-pa-utan-foretagen/

DN Åsikt

DN Åsikt. Det är inte ungdomarna det är fel på – utan företagen

Foto: Alamy

Den unga generationen har inte dålig arbetsmoral – utan ställer nya krav på arbetsgivarna. Företagarna måste börja förstå detta för att kunna locka ny attraktiv personal.

Rätta artikel

Jag läser med intresse artikeln om den unga generationens dåliga arbetsmoral. Kritiken är framförd också av vd:n för Företagarna, en intresseorganisation som jag själv är medlem i sedan flera år. Men är det verkligen så enkelt att vi kan skylla på ungdomar och skolan?

Det har i alla tider klagats på den ”unga generationen”. Men att, som arbetsgivare, klaga på ungdomars arbetsmoral utan att se sig själv i spegeln som företagare är riskabelt. I framtiden, och redan nu, handlar det om att skapa attraktiva arbetsplatser. Många ungdomar har som ett positivt resultat av skolan vant sig vid att få feedback, sätta aktiviteter i ett större globalt och hållbart sammanhang, ha tydliga mål och så vidare.

Alldeles för många företag har ett föråldrat synsätt på arbete. En uppfattning om att det räcker att dela ut arbetsuppgifter utan att själv vara medveten om, och föra diskussioner, kring uppdraget: Varför finns vårt företag i en större mening och vem finns vi till för? Många arbetsplatser styrs också av informella relationer som i sin tur är beroende av den mystiska personkemin.

Många chefer saknar helt enkelt kunskap i hur man skapar goda relationer och bygger ett teamtänkande. De lever i uppfattningen att inflytande kommer automatiskt genom att jag äger företaget eller är chef. Den typen av arbetsplatser kommer inte att vinna kampen om de ungdomar som ska bära upp våra framtida arbetsplatser och trygga vår samhällsutveckling.

Självklart har den som tar anställning skyldigheter och som jag som företagare inte tycker jag ska behöva ”tjata om”. Men om jag vill att mitt företag ska överleva så ställer det helt nya krav på kunskap hos mig som företagare.

Det handlar inte om att resultatet av en dålig skola eller brist på arbetsmoral hos ungdomar. Det handlar om att utvecklingen och medvetandet går framåt med varje generation och då gäller det att själv våga komma ur sin ”komfortzon” och förstå att den unga generationen också har mycket att lära oss andra.