Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-25 20:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/det-finns-en-overtro-pa-reklamens-makt/

DN Åsikt

DN Åsikt. Det finns en övertro på reklamens makt

Kvinnor tål reklam lika väl som män, att förbjuda olika typer av reklam för dess påstådda sexism är att behandla kvinnor som barn. Låt istället konsumenter välja vilken reklam som visas.

Rätta artikel

Ett italienskt underklädesföretag har i Stockholms kollektivtrafik börjat marknadsföra sina produkter; underkläder. Inget konstigt, kan tyckas, men de har i processen begått en dödssynd: Underkläderna sitter på kvinnor! Genom att rikta sig till sin målgrupp är de ansvariga för både sexism och objektifiering om man ska tro många vänsterfeminister.

Just nu väller det in kritik från Sveriges Kvinnolobby med vänner mot underklädesmärket. Med en retorik som låter mer konservativ än progressiv gör man gällande att lättklädda kvinnor inte är till för allmänheten att beskåda, även om de marknadsför kläderna de bär. Erica Hagström (DN åsikt 16/11) replikerar denna syn, men går steget längre.

Hagström menar att kvinnor och flickor som ser reklam lik den nyss i kollektivtrafiken blir påverkade på en fundamental nivå och i värsta fall får hela sin självbild raserad. Hon menar att reklam manipulerar unga kvinnor och att resultatet blir att kvinnor presterar sämre i samhället.

Det Hagström representerar är en övertro på reklamens makt och en undertro på människors, och särskilt kvinnors, förmåga att tänka själva.

Faktum är att ingen påverkas särskilt mycket av reklam. Den typiske mannen går inte hem och skriker i kudden för att han har sett David Beckham i kalsonger, och jag tvekar på att särskilt många kvinnor bryter ut i gråt för att ett underklädesföretag visar ett par ben, en rumpa, och en mage på en reklampelare. Att hävda motsatsen är att diskreditera kvinnors intellekt och självinsikt.

Jag tror att både kvinnor och flickor har skinn på näsan och kan se en reklam för vad den är. Jag ser ett samhälle där kvinnor producerar enormt värde inom näringsliv, kultur och akademi till synes opåverkade av vad som visas i olika reklamer.

Till sist vill Erica Hagström förbjuda olika typer av reklam. "Det kan inte vara så svårt", påstår hon, "...vare sig den befinner sig i gränslandet eller ej". Men om en reklam för underkläder, som visar just underkläder, är sexistisk kan vad som helst vara det. Det ska dessutom inte vara upp till tjänstemän att bedöma på vilket sätt företag får marknadsföra sig, det är en farlig väg att slå in på. Det är vi konsumenter som bestämmer vilken reklam vi vill se och detta gör vi genom att välja vart vi handlar.

Jag ser inget problem med att kritisera sexism och objektifiering i vilken form den än förekommer, men att påkalla förbud skräddarsydda efter ens egna preferenser är inte samhällskritik, det är påtvingad moralism.