Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 04:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/det-gar-att-halvera-antalet-kortbedragerier/

DN Åsikt

DN Åsikt. Det går att halvera antalet kortbedrägerier

Foto: Christine Olsson/TT

Kortbedrägerierna ökar varje år. De flesta kortutgivare har möjlighet att stoppa dessa bedrägerier, men gör det inte. Nu måste bankerna att ta sitt ansvar.

Varje år ökar kortbedrägerierna med cirka 15 procent, utom 2016, som verkar bli ett rekordår tyvärr med 20 procent upp.

Men vad beror det på? Om man bara ser till de vanliga bedrägerierna så skulle 2016 bli ett fantastiskt år, det första året där bedrägerierna äntligen minskade, jämfört med tidigare år, om det inte vore för CNP. Vad är då CNP (card not present)? Jo, det är de tillfällen som bedragarna använder sig av dina kortuppgifter: namn, kortnummer, utgångsdatum och CVV-kod, 3-4 siffrig kod på kortets baksida.

Hur är det möjligt, kan man skydda sig som privatperson? Nej, det kan man inte. Det är till och med mycket möjligt att dina kortuppgifter finns till salu på nätet. Bedragarna köper dessa uppgifter från de som begått gigantiska dataintrång på kända sidor. 2014 stals över en miljard dataposter, där det ibland fanns kortuppgifter, annars så fanns det lösenord, personuppgifter och annan mycket känslig information om dig.

De flesta kortutgivare har en lösning som skulle kunna stoppa dessa bedrägerier, nämligen en internetspärr. Hur fungerar den då? Jo, ditt kort är i sitt normalläge öppet för köp över internet och du kan som kortinnehavare välja att stänga det. Vi på Polisens nationella bedrägericenter har gjort en statistiskt säkerhetskontroll och sett att det inte hjälper! Vi tror att det beror på att kortinnehavarna antingen inte vet om att servicen finns eller att de inte orkar aktivera sig.

Däremot har Nordea utmärkt sig!  De har gett ut sina kort i normalläget ”stängt”. Vad innebär det då? Jo, ska du handla över internet på ett e-handelsföretag, exempelvis Ebay, så måste du knappa in en extra kod, tar fyra till åtta sekunder, för att genomföra köpet. Är det komplicerat eller tappar Nordea kunder, på förfaringssättet ? Nej, är svaret på båda frågorna.

Självklart ser e-handeln farhågor gällande kunderna då saker och ting kan bli mer komplicerat vid köptillfället. Men om jag har mina banklån, lönekonto och så vidare hos en bank så byter jag väl knappast bank bara för att det tar åtta sekunder längre att genomför ett internettköp, eller hur?

Det finns även en massa andra lösningar, exempelvis kort med dynamiska CVV-koder, men dessa kostar naturligtvis pengar att implementera, även om de är toppen (bedragarna kan ju då inte använda stulna kortuppgifter). Men tänk själva: att byta ut alla kortutgivares kort blir jobbigt.

De flesta kortutgivarna har i dag en redan implementerad kortlösning som de använder fel, för att inte förlora kunder, som om de kunde använda likt Nordea, då skulle bedrägeribrottsligheten halveras.

Svenska kortutgivare ska sluta budgetera för förlusterna och istället premiera kunderna och samhället i stort genom att spärra korten så att kunderna slipper bli utsatta för bedrägerier.

Polismyndigheten har inte möjlighet att utreda det som sker, inte på långa vägar, jag lovar.