Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-25 11:52

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/det-maste-fa-ta-tre-dagar-for-ett-brev-att-komma-fram/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Måste få ta tre dagar för brev att komma fram”

Brevlåda i Malmö.
Brevlåda i Malmö. Foto: Emil Langvad/TT

SVAR PÅ INSÄNDARE. För att den samhällsomfattande posttjänsten inte ska orsaka ekonomiska förluster behövs en lång rad åtgärder. Därför måste det få ta tre dagar för ett brev att komma fram, skriver Postnords produktionschef Mathias Krümmel.

Det är uppenbart att det finns ett stort intresse och stor omsorg om den samhällsomfattande posttjänstens väl och ve. På något annat sätt kan man inte tolka DN:s helsida (5 februari 2020) med insändare om det uppdrag som Postnord har fått och är stolt över att utföra.

Runt om i vårt avlånga och till stora delar glest befolkade land arbetar mina 20 000 medarbetare varje arbetsdag, året om, med att samla in, sortera och dela ut brev och paket till landets alla hushåll. Det är endast vi som har detta uppdrag. Landets övriga 30-tal postoperatörer kan själv välja var någonstans de vill vara verksamma, men Postnord ska utföra detta uppdrag från Ystad till Haparanda, oavsett om det är lönsamt eller ej.

Jag kan bedyra för Mehdy Moussavi  (insändare på DN Åsikt 5 februari) att vi absolut anpassar oss efter omvärldsutvecklingen. Problemet är att vi har en postreglering som i stor utsträckning är från 90-talet som gör det svårt för oss att anpassa vår verksamhet efter nya kommunikationsmönster.

Hittills har detta uppdrag varit självfinansierat genom portointäkter, men med allt kraftigare brevvolymfall – och därmed intäktsbortfall – kommer denna modell snart att ha nått vägs ände. Till skillnad från nationella postoperatörer i andra länder har Postnord aldrig fått kompensation för att utföra detta uppdrag i Sverige. Men att hålla igång denna finmaskiga infrastruktur när allt färre brev skickas går inte längre. 

För att den samhällsomfattande posttjänsten inte ska orsaka ekonomiska förluster behövs en lång rad åtgärder. En sådan är portohöjningen som gjordes vid årsskiftet, från 9 till 11 kronor för ett vanligt brev.

Postmarknaden är avreglerad och det är fritt fram att konkurrera ut oss på denna tjänst, för den som känner sig manad att försöka. Det kan dessutom konstateras att vi har Nordens i särklass lägsta porto, de högsta servicekraven och mycket glesbygd som medför höga kostnader för vår verksamhet. 

Vi vill gå över till att befordra breven inom tre dagar i stället för två. Med en sådan förändring skulle vi inte behöva använda flygtransporter i större utsträckning än i dag. Förra året transporterades ungefär 63 procent av alla brev mellan våra postterminaler på tåg.

Det är en andel som vi skulle vilja öka, men om vi inte får en förändring kommer vi tvingas till kostsamma och klimatovänliga flygtransporter igen. Jag kan därför försäkra Lars Burman (insändare på DN Åsikt en 5 februari) om att vi gör vad vi kan för att tågtransporter även framöver ska vara ett fungerande alternativ för oss.

Trots alla utmaningar som den samhällsomfattande posttjänsten står inför är jag övertygad om att om bara politiken ger oss nödvändiga förutsättningar kommer alla mina duktiga medarbetare kunna lösa den stora omställningen vi står mitt uppe i, så att man även framöver kan få brev och paket utdelade i hela vårt avlånga land.