Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

Det viktiga är vad eleven lär sig – inte när skolan börjar

Fler kommunpolitiker behöver lyssna på högstadieeleven Johan Orre. Med sovmorgon i skolan kan eleverna förbättra skolresultaten och öka närvaron.

Jag hoppas fler kommunpolitiker läser och tar till sig av Johan Orres inlägg. Jag och Centerpartiet i Stockholm har föreslagit att Stockholms högstadie- och gymnasieskolor inför sovmorgon. Anledningen är precis den som Johan Orre skriver om, att forskningen visar att kunskapsresultaten blir bättre därför att tonåringar har en annan sömncykel.

Jag och Centerpartiet menar är att det viktigaste är vad eleven lärt sig när den kommer hem från skolan – inte när den började på morgonen. Men det finns tyvärr gamla normer som säger att det är bra att vara uppe med tuppen. Politiken ska tydligt visa att kunskap kommer före gamla normer därför vill vi införa sovmorgnar i skolorna.

Många elever skulle må bättre och lära sig mer om de fick sovmorgon. Tonåringar behöver mer sömn än vuxna - oftast runt nio timmar per natt. Forskning visar också att deras sömncykel förskjuts med 2-3 timmar, vilket gör det ännu svårare för tonåringar att gå upp tidigt och gå till skolan. Det är lättare att lära sig när man är utvilad, då förbättras studieresultaten och närvaron ökar.

I dag (9/1) startar vårterminen för Stockholms alla elever. Vi önskar, hoppas och kämpar för att till nästa terminsstart ska alla Stockholms elever få sovmorgnar. På så sätt kan studieresultaten bli bättre och närvaron öka.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.