Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-16 15:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/detta-ar-ett-vanligt-storstadsproblem/

DN Åsikt

DN Åsikt. Detta är ett vanligt storstadsproblem

Stockholm är inte byggd för den trafikmängd vi har.

Detta med cyklar är ett vanligt storstadsproblem. Stora delar av Stockholm kom till på slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Det var absolut inget problem att få all trafik att samsas på gatorna då. Man kunde cykla utan större problem. Faktum är att det var helt OK att cykla utan cykelbanor så långt fram som på 1980-talet i Stockholm.

Sedan växte bilismen explosionsartat. Mer och mer av staden reserverades för bilar. Man tog även av fotgängares andel. Bilarna vart snart en dominerande del. Med platsutrymme, buller och avgaser. Och cyklar - tja, jag vet inte när någon började tänka på dem. Någon gång på 2000-talet började man försöka fixa cykelbanor. De lades främst på trottoarer och längs med parkvägar. Sedan kom ett antal gågator - t.ex. Götgatan och Drottninggatan. Sedan kom dessa konstiga smala cykelfiler mitt i gatan. Men ... några cykelstråk har vi ju inte, annat än ett fåtal.

Nu kan man ju fråga sig. Behövs dessa cykelfiler på Hornsgatan t.ex? Det finns ju faktiskt lågtrafikerade parallellgator till Hornsgatan. Varför inte förbjuda cyklar på Hornsgatan och fixa till en bekväm cykelväg längs med Krukmakargatan och St Paulsgatan? Eller Högbergsgatan eller vad som passar?

Hela stan behöver ju inte vara cykelstråk. Det är ju inget heligt med att just få cykla på Hornsgatan.