Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 20:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/digitala-verktyg-gor-flexibilitet-mojligt/

DN Åsikt

DN Åsikt. Digitala verktyg gör flexibilitet möjligt

Flexibilitet är möjligt med digitala verktyg i Sveriges skolsystem.

Frustration är vad även vi lärare känner, när elever med särskilda behov inte kan tillfredsställas inom klassens undervisningsram. Men jag ifrågasätter hur de ska bli för de barn/elever med särskilda behov när de kommer ut i samhället om de inte får möjlighet att socialiseras in i grupper utan lämnas utan denna socialisation när man som förälder väljer att helt stå utanför samhällssystemet med sitt barn, likt du gjort i Mexiko, Rebecka Koritz.

Det finns möjligheter i svensk skola att ta hänsyn till barn med särskilda behov, med hjälp av de hjälpmedel vi har att tillgå samt flexibilitet hos lärarna likt vi har gjort i Fornuddens skola Tyresö när jag arbetade där 20015-2016 för de barn som behövde muntliga förhör istället för skriftliga till exempel.

Andra tillvägagångssätt är att hjälpa barnen hemma med länkar till olika program de kan se på innan de kommer till skolan eller som repetition hemma av det man som lärare har gått igenom under lektioner. Digitaliseringen gör allt detta möjligt i Sverige, där de flesta vuxna använder digitala verktyg i sin vardag.