Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 21:03

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/diskussionen-om-orddelen-kanske-handlar-om-annat/

DN Åsikt

DN Åsikt. Diskussionen om orddelen kanske handlar om annat

Diskussionerna om högskoleprovets orddel domineras av känslor kring ordförrådets sociala roll. Vidare är det en ombudsstrid för hur vi ser på universitetens roll: kunskapssökande för fåtalet, eller en karriärnödvändighet för flertalet.

Högskoleprovets orddel är lika viktig för en ingenjör som diagramdelen för en litteraturvetare; konstigt nog klagas det sällan på den senare. Kanske då ordförråd är en viktigare social markör än överslagsräkning. I båda fallen signalerar kunskap om båda allmänkunskap och intellektuell nyfikenhet, viktiga ingredienser i ett studentliv.

Jag tror de ständiga diskussionerna om högskoleprovet egentligen handlar om vilket universitet man vill ha: ett med selektivt intag men hög högstanivå, eller öppna dörrar med större resursbehov och lägre toppnivå. Jag tror att ett massuniversitet, tillsammans med styrmedel som premierar genomströmning av studenter, leder till en urvattning av värdet i en universitetsexamen, likt hur det numer krävs gymnasie- istället för grundskoleexamen för instegsarbeten.

Min övertygelse är att fokus måste vara att laga grund- och gymnasieskolan, istället för att använda universiteten som en kryckkäpp för ett haltande utbildningssystem. Därför är det sunt att högskoleprovet strävar emot, och inte förenklar orddelen.

Huvudinlägg: Patrik Rydell: Vad är egentligen syftet med högskoleprovets orddel?

Replik: Ylva Olausson: Det perfekta ordtestet är en omöjlighet