Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-21 22:50

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/dubbdack-eller-inte-dubbdack/

DN Åsikt

DN Åsikt. Dubbdäck eller inte dubbdäck?

Lag om dubbdäck vore överilat. Rejäla snödäck, i kombination med förnuft och duglighet vid ratten, räcker. Sommardäck vintertid, icke! Se'n är det bättre köra dubbfritt ett par extra veckor på hösten (alltså, byta däck i tid nästa höst!), än att överraskande drabbas av snökaos med sommarhjul.

Rätta artikel

Ingvar Hällerståhl är arg som en följd av Stockholms snökaos och stockholmbilisternas beteenden. Jag var också arg, lite generad men för övrigt  inriktad på att lösa mitt problem den gångna katastrofonsdagen.

Cirka 10 dagar efter att jag fått min däckbytestid var jag alltså på väg från Reimersholme till Däckia, Kungsholmen, med sommardäck. Ja, vad skulle jag göra? Som gammal jämtlänning (visst, jag också) har jag kört mycket på snöiga vägar och kört har jag gjort i 50 år. Däckbytesresan, som brukar ta 45 min, tog nu 3 tim 45 min. Körde fast tre gånger, fick hjälp av totalt sju vänliga personer. Sommardäck i djupsnö och isiga hjulspår; fungerar inte alls!

Efter dyte till dubbfria vinterdäck, kändes hemresan som en färd i bandvagn!

Dubbdäck, som Ingvar Hällerståhl med övertygelse förespråkar, är en styrka på isiga underlag men innebär ingen avgjord skillnad i snö. Jag har en framhjulsdriven bil men har haft ett par 4-hjulsdrivna. Med dem har jag kört i Spanien, alltid med sommardäck, och flera gånger upp till Sierra Nevada på 2000 möh. Jag har där mött vinter, som i Stockholm förra veckan. Vid sådant väder står Guardia Civil (spansk polisstyrka) på 1500 möh och stoppar alla som inte har snökedjor eller fyrhjulsdrift. Alltså, har du fyrhjulsdrift släpper de förbi dig (med sommardäck på alla fyra).

I snökaos i Sierra Nevada har jag med fyrhjulsdrift (RAV4) och sommardäck aldrig upplevt några problem! Men självklart måste hastigheten anpassas till rådande omständigheter, oavsett däckutrustning.

Under mina 50 år bakom ratten har jag inte varit olycksdrabbad. Tur, ja, men även ett mått av sunt trafik-/köra-bil-förnuft.

Men åter till frågan om dubbdäck: Nej, lag om dubbdäck vore nog överilat. Rejäla snödäck, i kombination med förnuft och duglighet vid ratten, räcker. Sommardäck vintertid, icke! Sen är det bättre köra dubbfritt ett par extra veckor på hösten (alltså, byta däck i tid nästa höst!), än att överraskande drabbas av snökaos med sommarhjul.