Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 13:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/dumheten-har-tagit-ett-grepp-om-goteborg/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Dumheten har tagit ett grepp om Göteborg”

Första spadtaget för Västlänken togs i Göteborg den 30 maj i fjol av från vänster Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, Mattias Landgren (S), statssekreterare på näringsdeprtementet, Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens dåvarande ordförande och Johnny Magnusson (M), regionstyrelsens ordförande i Västra Götaland. Foto: Thomas Johansson/TT

Dumheten har tagit ett grepp om Göteborg. Bygget av pendeltågstunneln Västlänken innebär stora problem för 100.000 göteborgare under upp till tio års tid, skriver läsaren Christina Lönnroth.

Rätta artikel

Bra infrastrukturprojekt är samhällsnyttiga. Bra projekt tvingar inte människor att ändra livsföring i 8-10 år och utsätter inte folk, miljö och byggnader för fara.

I Göteborg skapar de styrande stora problem i stället för att lösa dem. Västlänken är ett av av dem, genomsyrat av ansvarslöshet och ohörsamhet.

I Göteborg finns riksintressen som Hamnbanan, Bohusbanan, Norge-Vänerbanan, Västra Stambanan och Västkustbanan. Västlänken, som är en lokal slinga för pendeltågstrafik, utgör inget riksintresse och kräver därför inget tillstånd, enligt miljöbalken.

Miljöbalken väger lätt i Göteborg, då riksintresset ”kulturmiljön i Göteborgs innerstad” körts över av politiker, Trafikverket och domstolar i och med regeringens tillåtlighetsbeslut för Västlänken, som sökts och givits på falska grunder.

Då flaskhalsarna ligger på banorna in till Göteborg, ökas inte kapaciteten om så VL hade 20-dubbla spår. Det krävs utbyggnader för ytterligare mångmiljardbelopp som Riksrevisionen och otaliga sakkunniga har påpekat.

För våra skattepengar matas vi med politikernas målbilder, långt ifrån verklighetens kaos och miljöförstöring och utan den förbättrade kollektivtrafik vi är i skriande behov av. Ingen värnar de cirka 100.000 personer som tvingas leva i en miljö med hälsovådliga nivåer av luftföroreningar under Västlänkens långa byggtid.

Ingen värnar heller om de cirka 16.000 personer som ska stå ut med buller under samma långa tid. Ingen värnar de cirka 6.000 byggnader i influensområdet som riskerar skadas av västlänkbygget.

Ingen tar ansvar för att Västlänken bidrar till växthuseffekten med långt över 300.000 ton koldioxid (miljövinst avdragen). Ingen värnar om de snart tvåhundraåriga träden som ska fälls, alternativt flyttas på löpande band.

Människors hälsa, livskvalitet, säkerhet och egendom värderas mycket lågt av de instanser som är till för att skydda oss och vår miljö. Ansvar bort och faktaresistens in och då gäller tokdyra projekt till största möjliga skada och minsta möjliga nytta.

Mark- och miljööverdomstolen beviljade Trafikverkets önskan om att få bullra mer och under längre tid. Dessutom tillåter domstolen ett större läckage av vatten in i tunneln med fara för bland annat husen som kan bli av med det skyddande syrefattiga grundvattnet kring sina rustbäddar.

Välkomna ändå till Göteborg, men räkna inte med någon större framkomlighet. Det gör inte räddningstjänsten heller numera, i staden som dumheten tagit ett förlamande grepp om.