Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-20 08:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/dyr-boendeparkering-paskyndar-segregationen/

DN Åsikt

DN Åsikt. Dyr boendeparkering påskyndar segregationen

Först av allt, tack för responsen på mitt (medvetet provokativa) debattinlägg om boendeparkeringen i Stockholm. Kul att vi äntligen diskuterar en fråga som det i mitt tycke varit märkligt tyst om hittills.

Rätta artikel

Med det sagt vill jag kort kommentera några av de kritiska synpunkter som kommit in under den senaste veckan samt förtydliga mig på ett par punkter.

Sofia i Sollentuna vill jämställa priset för en parkeringsplats på gatan med hyran för en lägenhet och redan där känns det rätt hopplöst att försöka argumentera emot, men jag gör ett försök. Hon påstår på fullt allvar att markpriserna i Stockholm motiverar en avgift för boendeparkering som i dag ligger drygt 70 procent över den i Malmö och Göteborg. Den faktiska skillnaden mellan snitthyran för lägenheter i Göteborg/Malmö och Stockholm är enligt SCB knappt tio procent (okt 2015)

Den pensionerade trafikplaneraren Björn tycker att det ska kosta lika mycket att parkera på gatan som hos privata uthyrare i garage och han påstår att det finns gott om sådana lediga platser i innerstan. Uppåt 3 000 kr i månaden kunde staden gott ta ut för en gatuparkering, om jag förstår honom rätt. Andra har pratat om 4 000 kr i månaden.

Min farhåga är att Stockholm kommer att förvandlas till ett rikemansreservat av stora mått om den här utvecklingen fortsätter. Vilka andra än de riktigt högavlönade och välbärgade kommer att ha råd att bo i stan om sådana som Björn och Sofia – och uppenbarligen också den politiska majoriteten i Stadshuset – får fortsätta råda? Menar ni verkligen att marknadspris på lägenhetshyror är förbjudet, men inte priser som ligger skyhögt över marknadspris för boendeparkering?

Miljöborgarrådet Daniel Helldén (MP) motiverar i SVT de höga parkeringsavgifterna med argumentet att Stockholm är en mycket större stad än de andra svenska städer som jag jämfört med. Må så vara och av just det skälet tog jag också reda på vad invånarna i andra europeiska huvudstäder får betala för sin boendeparkering. London, Berlin och Rom är bevisligen betydligt större städer men där kostar boendeparkeringen bråkdelar av den vi har i Stockholm, när den inte är helt gratis. Daniel Helldén väljer passande nog att inte kommentera det.

Jag menar inte att vi ska släppa biltrafiken fri. Personligen tycker jag att vi ska ha boendeparkering kvar (och att vägtullar behövs). Jag diskuterar bara nivån och hävdar fortfarande att Stockholm tar ut ett ockerpris när man jämför med andra städer i Sverige och Europa.

För övrigt har jag aldrig någonsin under mitt snart 67-åriga liv kört så lite bil i min hemstad som under mina sex år som stockholmare. Jag promenerar, cyklar eller tar bussen. Stadshuset tackar mig för det genom att pungslå mig på en parkeringsavgift som med stor sannolikhet är den högsta inte bara i Europa, utan i hela världen.

PS. På en punkt ska jag rätta mig. Stadens intäkter för boendeparkering har hittills legat runt 100 miljoner per år. Prognosen för nästa år (när avgift har införts även i några förorter) är att intäkten ökar till ca 155 milj kr.