Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-22 20:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/dyrt-och-livsfarligt-att-ta-emot-kontanter/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Dyrt och livsfarligt att ta emot kontanter”

Foto: Fredrik Sandberg/TT

SVAR PÅ INSÄNDARE. Som småföretagare är det dyrt och livsfarligt att ta emot kontanter. Därför är det inte så konstigt att allt fler restauranger och butiker går över till kontantfri betalning, skriver Stockholmskrögaren Nidal Kersh.

Vi driver en restaurang i Stockholm sedan sex år tillbaka. Vi har fram tills någon månad sedan tagit emot kontanter, men har nu slutat att göra det. Jag vill gärna berätta varför och varför uppmaningar om att tvinga oss att ta emot kontanter – som i insändaren på DN Åsikt av Maria Afzelius (22 augusti 2019) – är felriktade.

Det är inte vårt fel att det i princip är omöjligt få tag i växel. Det är inte vårt fel att det inte finns några praktiska lösningar på att ”banka” sedlar. Kontanterna måste förvaras någonstans innan de deponeras och det görs ofta i hemmet.

Skulle det ske ett rån är man inte försäkrad. Vi riskerar även rånrisk på restaurangen och rånrisk på väg till deponeringen som i vårt fall är en tre kilometer lång promenad från vårt hem.

Vi har räknat ut att det tog 20 minuter per dag i snitt att räkna kassan när vi har kontanter. Vid en myndighetskontroll kan fel i växelkassan resultera stora böter av Skatteverket. Mänskliga fel som att man gett tillbaka fel växel eller att man blivit blåst av någon som knäckt en femhundring.

För vems skull ska vi ta emot kontanter? Vem tackade oss när vi gjorde det? Varför ska vi tillhandahålla en service som aktivt bekämpas av Skatteverket och alla banker? 

Varför ska vi riskera böter och använda åtta timmars arbetstid varje månad bara för att räkna kontanter? Varför ska vi riskera att bli rånade både i restaurangen och på vägen till deponeringsfacken bara för att de som vill ska få betala med sedlar och mynt?

Konsumenternas ilska bör riktas mot myndigheter och banker som sett till att situationen är som den är.