Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-15 15:55 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/e-sport-storre-os-och-snart-ar-det-skolans-tur/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

E-sport större än OS – och snart är det skolans tur

Foto: Nora Lorek/TT
Foto: Nora Lorek/TT

Elektronisk sport, så kallad e-sport, är redan större än olympiska spelen i många avseenden. Detta har hänt på kort tid, trots att många skrockade åt fenomenet för några decennier år sedan. Är skolan på väg att gå samma öde till mötes?

När jag började som lärare i slutet av 90-talet spelade flera av mina elever dataspelet Counter Strike på hög nivå. De sa att det skulle bli en gren i de olympiska spelen och någon av dem tänkte nog att det var mer lönt att satsa på en esportkarriär än på skolan.

Jag minns hur vi lärare skrockade och i smyg och tyckte att ungdomarna var en smula naiva och verklighetsfrånvända. Nu föreslås e-sport bli OS-gren till 2024.

I dag är e-sport större än OS i många avseenden. Det är fler som tittar på e-sportturneringar än på OS på nätet, fler som är utövare och omsättningen av pengar är större. E-sport behöver inte längre OS, utan har redan kört om.

I en debattartikel i Dagens Samhälle säger gymnasieminister Anna Ekström (S) att unga inte ska söka till att bli så kallade youtubers, utan satsa på karriärer som undersköterskor. Det låter väl bra om man tittar några år framåt, men hur ser det ut om man tittar över ett helt yrkesliv? Hur ser det ut för undersköterskor jämfört med youtubers om 40 eller 50 år? Det är svårt att säga mot bakgrund av artificiell intelligens, automation och annat som nu gör intåg inom vården.

Det är dock inte bra att polarisera debatten och ställa det ena scenariot mot det andra, när de med stor sannolikhet kan existera parallellt. Jag tror att vi behöver både youtubers och undersköterskor. Det ena utesluter inte det andra.

Realistiskt sett tror jag förhållandevis få elever drömmer om att bli youtubers. De elever jag möter på teknikprogrammet på gymnasiet i Ronneby siktar ofta på en karriär efter högre studier. Flera av dem är youtubers parallellt med sina studier och yrkesambitioner. Jag är säker på att de kommer att ha nytta av dessa kunskaper i framtiden, men då inte som renodlade youtubers utan som en kompetens de kan använda i sin profession.

Så hur ska vi förbereda barn och unga för framtiden? Stoffet vi använder i undervisningen måste förankras i världen vi lever i i dag. Där ingår förmågan att skapa innehåll som har ett värde för andra, till exempel ett youtubeklipp. Därifrån måste vi visa hur det livslånga lärandet går till, både för våra barn och unga men även för oss pedagoger och beslutsfattare.

Jag är rädd att skolan kan gå ett liknande öde till mötes som OS när vi vuxna lite självgoda skrockar åt elever som vill bli youtubers. Vad händer när vi i skolan inte kan leverera de medborgare vi som samhälle behöver?

Det spås att ett av världens största framtida företag är ett utbildningsföretag. Ett sådant scenario är bara möjligt om vi i skolan misslyckas med att förbereda eleverna inför framtiden. Om vi inte kan sätta kunskaperna vi lär ut i ett större sammanhang är vi dömda att bli omkörda, medan vi skrockar nedlåtande åt de som kör om.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt