Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 19:28

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/elbilen-ar-inte-heller-bra-for-klimatet/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Elbilen är inte heller bra för klimatet”

El- och hybridbilar på laddning. Foto: Anders Wiklund/TT

Tillverkningen av elbilsbatterier gör att elbilens klimatnytta delvis försvinner. Varje elbil bör därför starta sitt liv på ”minus” för att kompensera för utsläppen under tillverkningen, skriver läsaren Bertil Lundbeck.

Rätta artikel

I annonser för bilar som drivs enbart av elbatteri framhålls att dessa kan köra upp till 50 mil endast drivna av elbatteriet, alltså med noll utsläpp av farliga ämnen. Men sällan nämns de enorma utsläpp av föroreningar som blir när batterierna tillverkas. 

Det nämns heller aldrig under vilka vidriga förhållanden den för tillverkningen nödvändiga mineralen kobolt utvinns ur mark i Afrika. Till ett batteri som väger 250 kilo krävs tio kilo kobolt, och 2020 räknar man med att tillgången på kobolt kommer att understiga efterfrågan.

Tillverkningen av ett enda elbilsbatteri motsvarar den mängden utsläpp som en bensinbil släpper ut under tusentals mil. Tillverkningen är så pass energikrävande att elbilens klimatnytta delvis försvinner.

I stället för att få köp av en elbil subventionerat av staten borde varje elbil starta sitt liv på ”minus” som kompensation. Efter exempelvis 5.000 mils körning hamnar man på plus och först därefter kan körningen klassas som miljövänlig.