Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/elflyg-med-hybridlosning-kravs-for-persontransporter/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Elflyg med hybridlösning krävs för persontransporter”

Omkring år 2025 kan persontransporter vara verklighet med eldrivna flygplan utan koldioxiodutsläpp, tror vissa utvecklare. På bildmontaget en modell av ett plan som tagits fram av ett företag baserat i Paris och Singapore. Foto: Splash News

Eldrivna flygplan som enbart drivs av batterier är inte lämpade för persontransporter. Hybridlösningar verkar däremot fungera väl, skriver civilingenjören och uppfinnaren Lennart Stridsberg.

Rätta artikel

Elektriska flygplan drivs av elektriska motorer. Energin till motorerna kan komma från batterier, eventuellt kombinerade med bränsleceller. Kan då passagerarflygplan drivas enbart av batterier?

Saab-ingenjörerna Kenneth Nilsson och Patrick Berry skriver i ett svar på min insändare att de är övertygade om att batteridrivna passagerarflygplan, oavsett storlek, är flygtekniskt omöjliga även för korta distanser. Enligt dem måste batterierna bli 20 gånger bättre för att batteridrivna flygplan ska kunna bli verklighet.

Det israeliska företaget Eviation Aircrafts modell ”Alice” är ett elektriskt flygplan som tar 9 passagerare upp till 1.000 km. Energilagringen baseras helt på batterier. 

Prototypen lär uppvisas i juni under den 53:e flygmässan i Paris. Efter mässan vet vi om resultatet var lika dåligt som tidigare. Det vore tveklöst trevligt om det visade sig att Alice’s konstruktörer kommit på något riktigt smart.

Saab och ett av mina utvecklingsföretag byggde ett batteridrivet flygplan som faktiskt flög redan 2009. Det var baserat på en motorseglare där bensinmotorn byttes ut mot en elmotor med kraftelektronik som mitt företag utvecklade och tillverkade.

Planet nådde en topphastighet på 250 kilometer i timmen, vilket var mycket bra i jämförelse med andra samtida eldrivna flygplan som endast nått toppfarter på omkring 100 kilometer i timmen.

Energilagringen sköttes av ett 48.4 kg batteripaket om 6 kWh. Planet skulle ha kunnat flyga i en timme, vilket motsvarar en sträcka mellan Stockholm och Linköping.

Alla elektriska hybridflygplan har någon form av icke-elektrisk energikonverter. Ett exempel på ett sådant plan är Zunum Aero’s ”ZA10”. Planet som tar 6-12 passagerare har en 1MW gasturbin som driver två generatorer på vardera 500kW. Topphastigheten ligger på 547 kilometer i timmen.

Elflygplan baserade endast på batterier är föga lämpliga för persontransport, men hybridlösningar verkar ha fördelar på medellånga distanser.