Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-15 11:39

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/elsparkcykeln-kan-inte-ersatta-bilen/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Elsparkcykeln kan inte ersätta bilen”

Elsparkcykel i Göteborg. Foto: Magnus Hallgren

INSÄNDARE. Bilen är ett arbetsredskap som inte kan ersättas av elsparkcyklar. Dessa borde klassas som moped med krav på körkort, skriver Arne Strickert.

I en söndagskrönika (DN 15 september 2019) framhäver DN:s chefredaktör Peter Wolodarski elsparkcykelns förträfflighet. Han konstaterar att en genomsnittlig bil står still 96 procent av tiden, och att detta är ett stort slöseri med resurser. Okej för det!

Låt oss nu se på elsparkcyckeln och dess hushåll med knappa resurser:

• Om batteriet räcker för 60 minuters körning per laddning och dygn blir tiden den står stilla 96 procent, det vill säga lika med bilens. Sett på hela året hamnar man på sådär 98 procent då användningen förmodligen upphör helt under vinterhalvåret.

• Varje dag körs stora skåpbilar runt i centrala Stockholm och plockar upp elsparkcycklar, hämtar och flyttar runt, samt kör till någon förort för att ladda batterierna. Sedan tillbaka igen, en körsträcka, med bränsletörstiga bilar, som säkert är minst lika lång som den som elsparkcyklarna används.

• Läste dessutom att elsparkcyklarna skrotas efter en månad, en produkt bestående av stål producerat i kinesiska kolsmältverk och el från kinesiska kolkraftverk.

• Batterierna som innehåller värdefulla jordmetaller skrotas dessutom.

Jag skulle vilja se en beräkning på den miljö- och energivinst elsparkcykeln ger. Peter Wolodarski och Miljöpartiet ser enbart resan från A till B och är nöjda med det. Dessutom måste man beakta att de flesta som använder detta redskap är ungdomar och unga vuxna, som lika gärna kunnat ta buss, tunnelbana, cykla eller gå eftersom det oftast handlar om korta sträckor.

En bil håller i minst 20 år rullar över 30.000 mil under sin livslängd. Den fraktar tunga matkassar, används i arbetet, hämtar möbelpaket på Ikea, virke från brädgården, används för att åka på semester, kör barn till fritidsaktiviteter och så vidare – är med andra ord, bilen är en arbetsmaskin. Elsparkcykeln är nog mera att se som ett nöjesredskap.

Jag har absolut inget emot elsparkcyklar. Det krävs dock att det byggs uppställningsplatser, försedda med laddningsutrustning. Elsparkcyklarna bör dessutom ha en teknisk livslängd på minst 8-10 år.

Om de definieras som moped kommer det förhoppningsvis medföra krav på körkort, och med detta trafikvett i stället för dagens anarkiska framfart.   

För detta krävs politiker som både kan analysera, organiserar samt kunna fatta kloka beslut. Tyvärr är det nog så att med ett seriöst upplägg håller inte affärsmodellen.