Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-21 13:07

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/fatal-elslukande-minuter-sparas-med-snabbare-hoghastighetstag/

DN Åsikt

DN Åsikt. Fåtal elslukande minuter sparas med snabbare höghastighetståg

Bygg en höghastighetsbana för en maxhastighet på 250 kilometer i timmen. En ökning till 320 kilometer i timmen skulle bara spara 16 minuter minuter i restid mellan Stockholm och Göteborg.

Jonas Svartlok och jag är överens om det nog alla förstår: att energiåtgången ökar med fartökningen. Men alla tycks inte förstå att energiåtgången ökar med kvadraten på fartökningen. Med tidsvinsten är de precis tvärt om, den minskar proportionellt med fartökningen.

Om tåget kör i 320 kilometer i timmen mot 250 på sträckan Stockholm-Göteborg går det 16 minuter snabbare, enligt beräkningar av Trafikverket. Det innebär något förenklat att man man får en tidsvinst på knappt 12 procent mot att man väljer den lägre hastigheten, men en nästan 50 procent ökad energiåtgång.

Det är alltså dyra minuter, även om man producerar klimatsmart el. All elförbrukning har har miljöpåverkan på något sätt. Dessutom är vind, vatten och sol väderberoende.

En höghastighetsbana prioriterar persontransporter på dagtid med topp morgnar och kvällar. Det innebär lågtrafik sex–åtta timmar per dygn. Det är tider som skulle kunna utnyttjas till godstransporter med hjälp av moderna signalsystem, plus ett tredje spår på vissa sträckor.

Efterfrågan på godskapacitet är större än på persontrafik. Att tro att man kan klara godstransporterna på de gamla stambanorna är en chimär. De flesta persontransporterna på dessa går inte mellan målpunkterna utan på olika delsträckor. Och de kan man väntas fortsätta att öka på godsets bekostnad..

Det vore katastrof att bygga en bana som för tid och evighet inte kan ta gods. Det enda rimliga i det vidsträckta men glesbefolkade Sverige är att bygga en normal 250-bana som kan ta alla sorters trafik – både för ekonomins och miljöns skull.