Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 10:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/felaktig-bild-av-vastlankens-effekter/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Felaktig bild av Västlänkens effekter”

Det pågående bygget av tågtunneln Västlänken i Göteborg. Foto: Tomas Ohlsson

Den negativa bild som kritiker målar upp av Västlänken stämmer inte. Tågtunneln behövs för att ett snabbt växande Göteborg ska fungera bättre. De problem som uppstår under byggtiden är hanterbara, skriver Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborgs stad.

Rätta artikel

”Mord” och ”katastrof”. Kerstin Lidbeck spar i en insändare på DN Åsikt inte på krutet när det gäller Västlänkens påstådda effekter på Göteborg. Jag väljer att lägga krutet på fakta.

Västlänken har hela tiden haft stöd av en betydande politisk majoritet på lokal, regional och nationell nivå. Den har beslutats av regering och riksdag i nationell plan och genom regeringens tillåtlighet. Projektet har prövats och fått grönt ljus i samtliga juridiska instanser. Nu är bygget i gång.

Med Västlänken och de tre nya stationerna under jord ökar tågkapaciteten i Göteborg avsevärt och Västsverige binds ihop till ett sammanhängande tågsystem. Göteborg blir fullt rustad att ta emot fler tåg när banorna runt om gradvis byggs ut. 

Pendlingsmöjligheterna förbättras och de nya stationerna möjliggör fler och kortare direktresor för många resenärer. Att resenärerna kan byta mellan tåg och annan kollektivtrafik vid fler ställen än Centralen avlastar de hårt belastade knutpunkterna Brunnsparken och Drottningtorget.

När Västlänken står färdig kommer betydligt fler röra sig i området runt station Haga. Det är anledningen till att Göteborgs stad beslutat att utveckla området. Det är kostnaden för detta som budgeterats till 660 miljoner kronor, inte ”terminalen”.

Det byggs historiskt mycket i Göteborg just nu: infrastruktur som Västlänken, bostadshus och andra byggnader. Detta görs för att Göteborgsregionen ska kunna fortsätta att växa och utvecklas i en mer hållbar riktning. Det senaste tio åren har vi blivit 70.000 fler göteborgare. Det börjar bli trångt.

Medan det byggs påverkas bland annat framkomligheten, men det är långt ifrån en ”katastrof” i trafiken. Vi har stor respekt för oron hos de som påverkas och vi har därför bland annat en tät dialog med verksamheter i centrala Göteborg för att tillsammans öka attraktiviteten och tillgängligheten.

Det finns också en annan bild av läget. Flera av våra största besöksattraktioner slog nya rekord i fjol och det syns inga tecken på att turister och arrangörer väljer bort Göteborg. Och nej, stadens beslut att inte ansöka om friidrotts-EM är inte Västlänkens fel.

Luften i delar av Göteborg är dålig och varit det länge, bland annat i området där Haga station byggs. Men det beror inte på bygget av Västlänken, som Kerstin Lidbeck påstår.

Miljöförvaltningen har inte satt ut några mätare för att övervaka projektet. Tvärtom är Västlänken och andra satsningar på hållbart resande en förutsättning för att luften i Göteborg ska bli bättre på sikt.