Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-13 03:49 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/fler-doda-nar-miljopartiet-styr-over-stockholmstrafiken/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
DN Åsikt

”Fler dödas i den alltmer röriga Stockholmstrafiken”

Foto: Roger Turesson

Antalet döda i Stockholmstrafiken var i fjol det högsta på tio år. Den utvecklingen har skett samtidigt som Miljöpartiets Daniel Helldén styrt som trafikborgarråd. Han har förvärrat trafiksituationen i huvudstaden, anser läsaren Gösta Grassman.

Totalt omkom 16 personer i Stockholmstrafiken 2017, vilket är det högsta antalet på tio år. Detta framgår av statistik från trafikkontoret.

Rapporten borde begrundas av alla – och i synnerhet av trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) som efter fyra år vid makten nu åter blivit borgarråd, denna gång tillsammans med allianspartierna.  

Antalet skadade cyklister ökade med 5 procent 2017 jämfört med 2016. Ökningen kan sannolikt kopplas till den ökade cyklingen i staden under 2017. 

Att planera trafiken i en storstad kräver överblick och förmåga att se effekter på sikt av vidtagna åtgärder. Det måste skapas en rimlig balans mellan olika mål och delmål. Kollektivtrafik, privatbilism, cyklism och gångtrafik måste samverka – inte spelas ut mot varandra. 

Daniel Helldén vill så långt möjligt reducera privatbilismen i staden och även dess förorter – en god ambition enligt min mening. Men Helldéns metod för att nå detta mål är att systematiskt minska framkomligheten för bilarna, bland annat genom att nypa av gator, enkelrikta dem eller införa gågator.

En del gator ska ”charmifieras” med uteserveringar och gulligt folkliv för ungdomar – en något inställsam och populistisk politik. Men härigenom skapas också ett myller av små och stora proppar och köer i trafiken. Det är ingen konstruktiv metod att reducera privatbilismen och inte heller någon god miljöpolitik.

Ambitionen att öka cyklandet hos Stockholmsbefolkningen har också drivits till sin yttersta gräns, vilket statistiken visar. Brutaliseringen av cyklandet har skapat kaos på flera platser i innerstan.

Cykeln är ett fordon, och cyklisterna skall följa trafikreglerna. Detta sker, tragiskt nog, endast undantagsvis. Helldén har drivit en frenetisk cykelpolitik, men han har misslyckats med att skapa en fungerande cykelkultur. 

Jag bor nära Norra Bantorget och måste dagligen gå över denna plats. Trafikplaneringen är obeskrivligt komplicerad. Bilar hamnar ofta i bussfälten, cyklister trängs ständigt av bussar, adrenalinet går upp för alla, och till sist är det fotgängarna som får betala. Det finns tyvärr flera andra sådana krångliga och livsfarliga trafikplatser i staden.

Trafikborgarrådet Helldén har sammanfattningsvis, med sina orealistiska ambitioner, varit helt kontraproduktiv för stadens trafiksituation. Måtte han i sin nya maktposition snarast nyktra till och bedriva en mera realistisk politik. En mera moderat politik i ordets goda bemärkelse.

DN Åsikt 31 oktober 2018 kl 15

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.