Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:45

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/fler-trafikpoliser-behovs-for-att-sanka-farten-pa-vagarna/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Fler trafikpoliser behövs för att sänka farten på vägarna”

Norra länken i Stockholm. Foto: Henrik Isaksson/Piniro

Fler trafikpoliser behövs för att sänka den alldeles för höga farten på våra vägar. Ökad övervakning skulle minska antalet döda i trafiken och dessutom gynna klimatet och miljön, skriver läsaren Jonny Taflin.

Rätta artikel

När man kör bil på våra större vägar nära tätorter och försöker anpassa bilens hastighet till fartgränserna blir man hela tiden omkörd av irriterade andra bilister. Det skapar köer, stressade trafiksituationer och farliga omkörningar.

Man känner sig som en dålig bilist som bromsar trafikflödet. Vanlig hastighet i tätt trafikflöde är oftast 10-20 kilometer i timmen högre än vad som är tillåtet.

Ska det behöva vara så? Nej, naturligtvis inte. Men man kan uppleva att fri fart är det som gäller, då det praktiskt taget inte finns poliskontroller som övervakar och kontrollerar trafiken.

Hastighetskameror är bra, de bromsar farten till vad som är tillåtet där de finns, men bara just där. Det räcker inte.

Utredningar visar att hög hastighet dödar och att cirka 100 liv om året kan sparas om farten sänks från exempelvis 110 till 100 kilometer i timmen. Bara genom att hålla fartgränserna, alltså! Därmed skulle man också kunna nå avsevärt närmare den nollvision som finns för antalet döda i trafiken.

Ett annat tungt vägande skäl att sänka farten och hålla fartgränserna är den försämrade miljön som orsakas av höga farter. Utsläppsmålen för koldioxid kommer inte att kunna klaras med utvecklingen för nuvarande trafikutsläpp. 

Koldioxidutsläppen i Sverige orsakas till cirka 30 procent av trafiken. Om farterna sänks till vad som är tillåtet blir förbrukningen av bränsle kanske 10-20 procent mindre. Utsläppen blir då också motsvarande mindre (och det blir dessutom billigare att resa).

Uppskattningar finns att minskningen av koldioxidutsläpp kan minskas med cirka 700 000 ton koldioxid per år om trafiken anpassas till lagenlig hastighet. Mindre luftföroreningar och bättre hälsa är positiva bieffekter av lägre farter i trafiken.

Trafikverket har i riktlinjerna för sin verksamhet hänsynsmål som innefattar säkerhet och miljö. Det finns starka skäl att förstärka informationen till samhället med de kunskaper som finns inom verket i dessa frågor, och att skapa opinion och tryck för en sundare trafikkultur.

Argumenten för att spara 100 liv per år och att minska koldioxidutsläppen med många hundra tusen ton per år - och förbättra miljön - är goda nog för att drivas hårdare.

Politikerna borde ta sitt miljö- och säkerhetsansvar, och polisen borde skaka liv i sina trafikpoliser igen, och återupprätta förtroendet och efterlevnaden för våra skyltade fartgränser. De finns inte utan anledning.