Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-22 05:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/flyg-till-salen-samre-for-klimatet-an-bil/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Flyg till Sälen sämre för klimatet än bil”

Sälens flygplats, eller Scandinavian Mountains Airport som den officiellt kallas, invigdes den 22 december i fjol. Foto: Scandinavian Mountains Airport

SVAR PÅ INSÄNDARE. Att flyga till Sälen är sämre för klimatet än att resa med bil. Flyget ger i genomsnitt mer än dubbelt så stora koldioxidutsläpp. Flygbranschens beräkningar bygger på felaktiga antaganden, skriver Jörgen Larsson, Erik Lundberg och Anneli Kamb.

Fredrik Kämpfe, ansvarig för flyg i branschorganisationen Transportföretagen, skriver i en insändare på DN Åsikt den 9 januari 2020 med rubriken ”Mer klimatsmart med flyg än bil till Sälen”. Bakgrunden är att bygget den nya flygplatsen i Sälen har fått kritik för att den bidrar till ökade växthusgasutsläpp. DN:s kulturchef Björn Wiman kallade det till exempel för en magnifik ”uppvisning i politisk schizofreni” (DN Kultur 4 januari).

Kämpfe försöker att försvara flygplatsetableringen och skriver: ”Flygplanen som trafikerar Sälen har utsläpp per passagerarkilometer som motsvarar eller understiger utsläppen från en personbil (beräkningen bygger på i genomsnitt 1,2 passagerare per bil och 80-procentig beläggning av flygplan).”

Tyvärr bygger denna beräkning på direkta felaktigheter. Genomsnittet på 1,2 passagerare är ett snitt för alla bilresor där de flesta är korta pendllingsresor. För resor över 30 mil, vilket är representativt för bilresor till Sälen, är det i genomsnitt 2,9 personer i bilen (se sidan 5 i metodrapport på www.klimatsmartsemester.se). Detta innebär koldioxidutsläppen för att ta flyget i snitt är mer än dubbelt så högt som med bilen.

Möjligheterna att nå tvågradersmålet ökar om alla sektorer bidrar med utsläppsminskningar. Detta gäller även de långväga resorna.

I en rapport som vi nyligen publicerat, ”Flygresorna och klimatet. Utsläppsminskningar och acceptans för klimatsmartare alternativ”, analyserar vi potentialen för utsläppsminskning genom byte av transportmedel (från flyg till tåg/bil) och även de stora utsläppsminskningar som kan uppnås genom att välja närmre destinationer.

Kämpfe lyfter också fram möjligheterna till biobränsle i flyget. Det kan ju bli verklighet, men utsläppsminskningarna för bilar kommer att minska i takt med att elbilarna slår igenom. Bil, tåg och buss kommer, även om flygen delvis går över till biobränsle, sannolikt att vara klimatsmartare än flyg under de närmaste decennierna.

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt