Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:44

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/flygbolagen-borde-redovisa-varje-plans-klimatpaverkan/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Flygbolagen borde redovisa varje plans klimatpåverkan”

Foto: Terje Pedersen/NTB

Flygbolagen borde redovisa koldioxidutsläppen för varje avgång. Klimatpåverkan skiljer sig mellan olika flygplansmodeller och hur högt planen flyger, skriver läsaren Sverker Werin.

Rätta artikel

Att välja om vi ska flyga kan vara svårt, men när vi väl gjort det valet behöver vi flygresenärer mer hjälp. Ibland kan ju skillnaden mellan olika flygförbindelser ha stor betydelse för miljöpåverkan.

Ett exempel: Mellan Stockholm och Helsingfors kan det vara jämnt skägg för färja och flyg miljömässigt. Jag jämfört olika avgångar på Finnair som skiljer sig åt.

Vissa avgångar använder flygplansmodellen Airbus A320 jetflygplan och vissa turbopropellerplanet ATR 72. I extremfall kan miljöpåverkan vara fyra gånger så stor.

Airbus A320 drar dubbelt så mycket bränsle per passagerare och flyger en stor del av vägen över 10.000 meter högt så höghöjdseffekten för växthusgaser måste läggas till, medan ATR flyger på 7.000 m och knappt lider av höghöjdseffekten. ATR-flygningen tar dock 15-20 minuter längre tid.

Att göra detta val borde vara enkelt, men det tog för mig en stund att nördigt leta information om tidtabeller, flygplanstyper, högeffektsmodeller och höjdkurvor för flygrutter.

Flygbolagen borde hjälpa oss genom att redovisa denna information enkelt direkt i bokningen. Vi vill sedan kunna göra bra val på alla andra liknande rutter som Köpenhamn-Berlin och Göteborg-Edinburgh.