Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-25 02:42

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/flygbolagens-billiga-branslenota-ar-obegriplig/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Flygbolagens billiga bränslenota är obegriplig”

Flygbolag betalar betydligt mindre för bränslet än bilar och bussar, skriver insändarskribenten. Foto: Fredrik Funck

Flygbolagen kommer billigt undan jämfört med andra transportleverantörer när det kommer till priset på bensin. Regeringen utredning är trevlig läsning för flygbolagen, skriver läsaren Anders Lehman.

Rätta artikel

Utredningen av Maria Wetterstrand om biobränsle för flyget flyttar fokus från det stora problemet, nämligen att flygbolagen jämfört med andra transportleverantörer bara betalar en fjärdedel av bensinpriset.

Kommersiella flygbolag betalar cirka fyra kronor per liter bensin samt 6 procent i moms. Ett svenskt bussbolag betalar cirka 16 kronor per liter bensin och 25 procent i moms. Detta skapar en högst obegriplig illojal konkurrens. 

Sammanlagt subventioneras inrikes- och utrikesflyget med cirka 8,4 statliga miljarder per år i Sverige. Inte konstigt att det är dyrare att åka taxi till Arlanda än att flyga till Mallorca.

Miljöpartiets ungdomsförbund Grön ungdom beskriver situationen så här: ”Så länge som flygbränsle kostar som utblandad saft kommer flygets utbredning att eskalera okontrollerat på miljöns bekostnad. En lyx som ingen utom naturen, miljön och i slutänden människan betalar det fulla priset för”.

Den internationella luftfarten regleras genom FN-organet ICAO, som använder sig av Chicagokonventionen som undertecknades 1944. I denna konvention finns en skrivelse som förbjuder beskattning av flygbränsle på plan som ska färdas mellan två olika länder. 

Subventionerna infördes med andra ord långt innan den nutidens akuta klimatutmaning blev ett faktum. Mot denna bakgrund är det märkligt att inte ens den nationella flygtrafiken beskattas fullt ut.