Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-17 00:17

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/flytta-kryssningsfartygen-utanfor-storstaderna/

DN Åsikt

DN Åsikt. Flytta kryssningsfartygen utanför storstäderna

Kryssningsfartyget Magnifica som tar 2.500 passagerare lade till i centrala Stockholm i somras. Foto: Leif Blom/TT

Varför vill Miljöpartiet och regeringen införa miljözoner för bilar när de stora utsläppen kommer från sjöfrakt och kryssningsfartyg? Det bör ge en betydligt större miljövinst om alla kryssningsfartyg i stället placeras utanför storstäder som Stockholm.

Luft är något som rör sig över geografiska gränser. Men Miljöpartiet inriktar sig ändå på de små miljöproblem som bilar i stan och struntar i stora som kryssningsfartyg.

Alla kryssningsfartyg som lägger till i Stockholms hamn samt fraktfartyg har en dispens för 5 procent utsläpp av giftiga avgaser eftersom de eldar med råolja och orsakar över en miljon förtida döda människor bara i England när de passerar Engelska kanalen.

Varför klarar inte Miljöpartiet av att se helheten? En kryssare eller ett fraktfartyg av större klass motsvarar utsläpp av över 150.000 bilar per dag, vilket motsvarar 450.000 bilar per kryssningsfartyg som anlöper och stannar en dag.

Det ökande antalet kryssningsfartyg, cirka 300 stycken per år, smotsvarar enbart i Stockholm 45 miljoner extra per år, jämfört med dessa miljözoner som knappt blir mätbara i jämförelsen. Politik handlar väl om förändring och långsiktiga mål?

Bör inte er politik i stället inriktas på källan till de luftföroreningar Stockholm drabbas av tas på allvar i stället för att straffa de bilister som trodde sig göra något bra för miljön? Det skulle ge alla en större miljövinst att placera alla fartyg utanför storstäderna ifall de inte uppfyller de krav som gäller runt Östersjön.

Tyvärr innebär det samtidigt att turistnäringen tappar cirka 3 miljarder på ett ungefär, men våra liv är väl mer värt än pengar?

Är det inte mer seriöst att stoppa dessa miljömarodörer som kryssningsfartyg i stället för att införa miljözoner som blir betydligt mer segregerande för oss som bor i Storstockholm.