Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 19:56

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/forbjud-bilar-i-vara-stadskarnor/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Förbjud bilar i våra stadskärnor”

Cyklister och gångtrafikanter trängs på Götgatan i Stockholm. Foto: Christine Ohlsson/TT

Förbjud bilar i stadskärnorna. Det skulle ge mer plats för gående och cyklister, skriver den miljöpartistiska kommunpolitikern Mia Skiöld.

Rätta artikel

En brittisk studie visar att de som cyklar till jobbet halverar risken att drabbas av hjärt- kärlsjukdomar och cancer jämfört med dem som åker bil eller kollektivtrafik. Studien är den största som gjorts. En kvarts miljon deltagare som följts under fem år.

Konditionen förbättras och musklerna blir starkare och man förbränner kalorier. En annan studie, från Harvard, visade att medelålders män som cyklade inte led av impotens i lika hög utsträckning som de som inte cyklade.

Ökad cykling skulle avsevärt förbättra folkhälsan. Bara detta borde leda till att varje kommun och region skulle utrusta samtliga anställda med cykel som friskvårdsinsats. I alla kommuner borde det vara självklart att ha någon sorts cykeluthyrningssystem, så att alla invånare enkelt kan cykla.

Det är inte bara hälsan som blir bättre. Plånboken blir också glad. Det är billigare att cykla än att köra bil eller åka kollektivt.

Miljön blir bättre när fler cyklar. En vanlig cykel släpper inte ut någonting alls, och elcyklar släpper inte heller ut några större mängder koldioxid eftersom el som produceras i Sverige är relativt ren.

För att främja ökat cyklande behöver många kommuner bygga ut sina cykelvägar så man känner sig trygg. Ingen cyklist ska behöva trängas med bilar. Stadskärnor behöver inte ha bilar. De är mer lämpade för cyklar.

Områden runt skolor skulle också behöva göras bilfria så att fler föräldrar vågar låta sina barn cykla till skolan.

När stadskärnor blir bilfria ökar ytorna för dem som går och cyklar. Det blir mindre buller, det släpps inte ut skadliga ämnen i luften och partiklar från bildäck minimeras. 

Varje bil tar upp lika mycket plats som tio cyklar. Det är mycket plats som skulle kunna användas till utemiljöer, uteserveringar, lekytor och för cykling och gående.

Varje järnvägsstation borde ha ordentliga, låsbara cykelgarage, och på alla tåg borde det finnas möjlighet att ta med cykeln.

Antal skadade i cykelolyckor minskar också med ökat antal cyklister. I Köpenhamn ökade antalet cyklister med 44 procent mellan 1995-2006, men antalet olyckor minskade med 60 procent.

Det är bara är att sätta sig på cykeln och trampa på.