Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-01-22 01:49

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/forhindra-pantning-ar-kallt-och-inhumant/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Kallt och inhumant att förhindra pantning”

Rumänske Marius letar burkar och flaskor i en återvinningscontainer i Stockholm 2013. Foto: Roger Turesson

SVAR PÅ INSÄNDARE. Förslaget att förhindra tiggare att panta genom att kräva bankkort för att förhindra pantning är kallt, inhumant och själviskt. Det skulle straffa några av de fattigaste och mest utsatta i samhället, skriver Oscar Svärd.

Stella Marklund skriver i en insändare i Dagens Nyheter den 8 januari 2020 att pantmaskiner endast bör kunna nyttjas av personer med svenska bankkort. Funktionen med förslaget är att begränsa tiggares möjligheter att kunna panta burkar för att tjäna pengar.

Insändaren avslutas med en anledning till att tiggare inte ska kunna panta – för att författaren inte vill ha dem i Sverige. Anledningen till detta är att när Stella Marklund ser ser tiggarna påminns hon om att hon också skulle kunna hamna där, och då blir hon upprörd. 

Sällan har jag läst ord som bättre sammanfattar mänsklighetens sämsta sidor. Att vilja begränsa en utsatt grupps möjligheter att försörja sig och sina familjer enbart för att man blir illa till mods när man ser dem är en åsikt som fullkomligt dryper av privilegium, klassförakt och helt ärligt människoförakt.

Det är ett argument som dykt upp i debatten kring tiggeri, att tiggare skulle förstöra stadsbilden och göra folk illa till mods. Och jag håller faktiskt delvis med. Tiggare gör även mig illa till mods. Det hugger till i hjärtat varje gång jag går in i min lokala matbutik för att köpa onyttigheter jag egentligen inte behöver och jag ser en stackare med en kopp utanför. 

Men det är faktiskt inte stackaren med koppens fel. Eller stackaren med koppens problem. Det är mitt, och det är faktiskt inte ens ett problem.

Att jag blir ledsen eller orolig när jag ser en tiggare är inte svaghet, utan tecken på empati. Förmågan att kunna tänka sig in i en annan människas situation och känna med dem är en positiv egenskap som man ska värna om, inte stänga in och trycka ner. Men det är vårt ansvar att hantera våra känslor.

Jag blir till exempel ledsen när jag ser hundar som lider av fyrverkerier, men det rimliga är inte att förbjuda hundar att vara ute på nyårsafton utan att försöka förhindra fyrverkerier. Det är aldrig rimligt att straffa ett offer, och det är precis det tiggare är – offer för ett av de största problemen som vår samtid står inför, nämligen fattigdom. Och att säga att människor ska gå och vara fattiga någon annanstans bara för att jag blir ledsen är otroligt själviskt. 

Det finns förutom detta några mer sakliga problem med resonemanget du för, som till exempel att tiggeri och att panta burkar inte är synonymer och det finns därför gott om människor som inte är utländska tiggare som också skulle drabbas av det förslag du förespråkar.

Det är dessutom positivt att det finns människor som plockar burkar, för att annars skräpar de burkarna ner naturen eller hamnar i sopbränning. Människor som samlar upp dessa burkar för att panta dem gör en positiv insats för miljön och för Sverige. Men det övergripande och största problemet med din text och med ditt resonemang är att det är kallt, inhumant och själviskt. 

Förslaget skulle vara ett sätt att straffa några av de fattigaste och mest utsatta i samhället för att de är just utsatta och fattiga. Insändaren är så extrem att det skulle kunna vara satir, men även om den är det så behövs det en reaktion.