Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-27 11:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/forlangd-oppettid-pa-vardcentralen-i-stallet-for-narakuter/

DN Åsikt

DN Åsikt. Förlängd öppettid på vårdcentralen i stället för närakuter

Belastningen på vården i Stockholm är just nu väldigt hög. Vare sig vårdcentraler och närakuter täcker behovet och många söker då akutsjukhusen för lättare åkommor. Jag har en idé om att varje vårdcentral har längre öppettider och erbjuder akuttider kvällstid till "sina" patienter och på så sätt avlastar vårdkedjan.

Rätta artikel

Under våren 2016 har trycket på vårdcentraler och närakuter i Stockholm ökat rejält. Det har ökat till den grad att det ibland känns helt hopplöst. Patientmängden har inte ökat, inte heller har personalmängden minskat utan det hela bottnar i olika ersättningssystem.

Under många år var mottot ”kvantitet i stället för kvalitet” (lite skämtsamt inom professionen). Ersättningssystemet till vårdcentraler var baserat på många besök. Om vi inte träffade många patienter så kunde inte en vårdcentral bära sig ekonomiskt. Detta innebar i praktiken att sjukvården fråntog folk sitt pateintansvar. De som ringde angående sitt förkylda barn för rådgivning fick istället rådet att komma ner och träffa en läkare. Varför? Jo, generellt sett går ett sånt besök ganska fort och vi kunde träffa 15 ”snuvor” på en förmiddag. Om vi träffade tillräckligt med snuvor så hade vi råd att ägna mer tid till den åldrande multisjuka patienten, som verkligen behövde träffa en doktor. Att en snuva skulle bedömas av en sjuksköterska var heller inte aktuellt då den ekonomiska ersättningen för detta var minimal i jämförelse.

Från och med 2016, tack och lov, har detta ändrats. Ett besök till sjuksköterska ger i princip samma ersättning som till läkare per besök (dock mycket lägre än tidigare). Större ersättning utgår också för listningen på vårdcentralen. Nu äntligen kan sjuksköterskans kompetens komma till sin rätt inom primärvården och doktorerna kan ägna tid till de patienter som verkligen behöver det – och då tänker jag primärt på de många svårt sjuka människor i vårt samhälle.

Konsekvensen av denna ändring är effekten vi ser nu och som ligger till grund för de tidigare inläggen i detta ämne. Då en närakut inte har listade patienter utan endast lever på besöken så halverades läkar- och sköterskebemanningen över en natt. Varje närakut är uppbyggd av ett antal vårdcentraler i det området som betalar för denna kvällsverksamhet för deras patienter. Liljeholmens närakut, som Claes Björklund ringde till, utgörs av 16 vårdcentraler i sydvästra Stockholm. Jag arbetar extra på denna närakut och har gjort det i snart 6 år. Innan 2016 var vi två läkare som hade en patient inbokad var 10:e minut, nu är det bara en läkare. Således skall denna läkare serva ett upptagningsområde på ca 160.000 patienter (beräknat på att varje vårdcentral har 10.000 listade patienter). En läkare klarar ca 25 patienter på en kväll (17-22). På de 10 minuter som är bokade så skall denna hinna ta in patienten på rummet, samtala, undersöka, eventuell provtagning, sätta diagnos, skriva recept samt journal. En närakut är utifrån detta koncept designat att ta emot lättare infektioner, sårskador och allergiska reaktioner (www.1177.se). Inte akuta ryggsmärtor.

Ett annat problem som också inskränker möjligheten att ta emot ”rätt” patient är att vi inte får neka en patient som tillhör en annan närakut. Fastän denna patient till exemopel bor i Solna, listad på vårdcentral i Solna och således tillhör närakuten i Solna, får vi inte neka denna patient en läkartid på Liljeholmens närakut. Detta har beställarenheten inom Stockholms läns landsting fastslagit tydligt. Hur dumt som helst om jag får tala fritt.

Jag tror stenhårt på idén att om varje vårdcentral har längre öppettider så behövs inga närakuter. Fördelarna är många, tex:

Patienten får alltid komma till "sin" vårdcentral.

Bibehållen kontinuitet.

Ökad patientsäkerhet.

Möjlighet till att följa upp effekten av insatt behandling med ett telefonsamtal dagen efter i stället för att patienten måste ringa och boka tid för detta.

Färre onödiga antibiotikarecept

Kan ta emot fler åkommor än en närakut

Färre primärvårdspatienter på akutmottagningarna som till exempel Claes Björklund.