Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-16 00:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/forodande-stryka-antiken-fran-historieamnet/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Förödande stryka antiken från historieämnet”

Filosofen Platon (till vänster) med lärjungen Aristoteles, avbildade på en målning i Vatikanen. Antiken börjar med egyptiska och mesopotamiska civilisationer omkring år 3000 före Kristus och avslutas med Västroms fall år 476 efter Kristus. Foto: TT

INSÄNDARE. Skolverkets förslag att stryka antiken ur historieundervisningen är förödande. Kunskap om antiken är en viktig källa till förståelse av nutiden, skriver den mångårige läraren Karin Kockum.

”How dare you?”, frågade klimataktivisten Greta Thunberg i sitt FN-tal i tisdags. Jag säger detsamma – men till Skolverket. Hur vågar ni ta bort en så viktig del av historieundervisningen som antiken

Jag är 70 år gammal och fortfarande lågstadielärare. Under alla mina år har jag från första skoldagen i årskurs 1 undervisat mina lågstadiebarn i historia. Att en gång i veckan få följa och lära sig om människans historia, från de första fotstegen fram till det som nu händer i världen, har varit höjdpunkten i barnens skolliv.

Att inte kunna sin historia är förödande. Att inte förstå sammanhangen riskerar att utarma människor. För att förstå vår tid behöver vi ha kunskap även om antiken.

Den finske hjärnforskaren Matti Bergström har sagt: ”Röj stigar i barnens hjärnbark, ge dem förkunskaper så att de kan erfara igenkännandets glädje längre fram i livet.” 

Antiken är en så viktig del av vår referensram.  Överallt ser vi antikens spår: alltifrån arkitektur till konst och litteratur och olika politiska system.

Ska dagens skolbarn inte få förstå varifrån allt detta kommer? Ska vi beröva dem möjligheten att få erfara igenkännandets glädje? Ska vi inte bilda våra barn? Mycket av bildningen börjar med antiken.

Skäms, Skolverket! How dare you?

Rex illitteratus, asinus coronatus

(Latin för: En obildad kung är en krönt åsna)