Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-28 17:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/friheten-att-kunna-gora-fel/

DN Åsikt

DN Åsikt. Tekniska begränsningar kommer bli nödvändiga

Mikael Granlunds debattartikel får självklart tummen upp. Men, samtidigt kan man konstatera att 4 av 10 valt att ge artikeln tummen ned. Varför?

Är det för att 4 av 10 vill kunna köra för fort, trots att det är olagligt? Är det för att 4 av 10 tycker att sådana tekniska begränsningar i bilarna skulle inskränka på deras frihet? Friheten att göra fel. Eller finns det andra orsaker?

En orsak till varför en del kanske ger tummen ner skulle kunna vara att en statiskt satt begränsning på 120 km/tim, fortfarande skulle göra det möjligt att köra 90 km/tim för fort på en 30-väg. Dessutom kan det ibland vara nödvändigt att öka hastigheten något över hastighetsbegränsning för att göra säkra omkörningar.

En bättre lösning borde i så fall vara att tekniskt införa variabla gränser. På en 30-väg förbi en skola ska det rimligtvis inte gå att köra mer än till exempel 40 km/tim. På en 90-väg är kanske 110 km/tim en mer lämpligt satt begränsning.

Fortfarande befinner vi oss kanske inte i det teknologiska paradigm som skulle göra en sådan lösning effektiv och säker. Bilarna skulle till exempel behöva veta exakt vilken hastighetsgräns som råder just för tillfället, och anpassa begränsningen efter detta, samt ha mjuka övergångar mellan olika hastigheter.

Men, jag är övertygad om att om 10-15 år kommer detta vara en fullständigt naturlig del av vår bilvardag. Med ny lagstiftning, låt säga någonstans kring år 2030.

Det finns dock en mer filosofisk sida till detta, som berör friheten att faktiskt få göra fel. Till vardags är jag datavetare, och har under många år följt utvecklingen inom den digitala informationsteknologin.

Till skillnad mot många av våra vanliga fysiska analoga aktiviteter i livet, gör informationstekniken att vi successivt vänjer oss vid att det helt enkelt inte går att göra fel.

Kopieringsskydd, krypterade koder, avlyssning, blockeringar och annat håller oss "i schack" så vi inte gör saker som vi inte borde göra. Detta är en av de stora styrkorna med digital teknik, möjligheten att faktiskt implementera regler på riktigt. Det går helt enkelt inte att göra fel i många sammanhang.

Skulle vi överföra det till vardagen skulle det kunna jämföras med någon som snattar något i butiken, men helt enkelt inte kan gå ut genom dörren. Det är stopp. Eller när någon försöker tända en cigarett på en restaurang, tändaren fungerar helt enkelt inte inomhus och på offentliga platser. Eller en ficktjuv som försöker ta en plånbok av någon, det går inte, handen sitter fast i bakfickan hos offret, till mycken glädje för förbipasserande.

Eller för den delen, att bilen sätter stopp när föraren har svårt att hålla gaspedalen i lämpligt läge.

Men den större frågan gäller just detta, hur stor frihet ska vi egentligen ha för att kunna göra fel?

De som ofta gör fel och bryter mot lagar och föreskrifter (förhoppningsvis färre än de 4 av 10 som gav tummen ned på Granlunds artikel) vill troligen ha full frihet att göra precis vad de vill. De andra, som anser att respekt för lagen och respekt för medmänniskor är viktiga ingredienser i ett samhälle, har troligen en större acceptans för såväl övervakningskameror som tekniska begränsningar i bilen.

Det räcker att ge sig ut i trafiken en kvart, i eller runt en större stad i Sverige, för att se hur illa ställt det är med trafikvettet i Sverige. Jag tror att körstil och personlighet hör rätt mycket ihop, och med tanke på hur en del kör bävar jag inför vad det sitter för galningar bakom rattarna.

Så, scenariot med tekniska begränsningar i bilarna är nödvändigt, och kommer alldeles säkert införas på sikt när tekniken är mogen. För en del kan detta tyckas vara en inskränkning i privatlivet, men, att köra bil är ingen privat företeelse. Det är en kollektiv företeelse, det är något som görs tillsammans med andra människor och fordon, och friheten att kunna göra fel kan aldrig stå över säkerhet och räddande av liv.

Huvudinlägg: Mikael Granlund: Varför detta hyckleri med trafiksäkerheten?

Repliker: David Sandberg: Det handlar snarare om en motors funktion än hyckleri Mikael Granlund: Överdimensionerad motor lockar bara fram dåligt omdöme