Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-14 15:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/ge-konsumenterna-makt-att-agera-i-klimatfragan/

DN Åsikt

DN Åsikt. Ge konsumenterna makt att agera i klimatfrågan

Det som saknas i klimatfrågan är drivkrafter. Näringslivet behöver kunna tjäna eller spara pengar på att minska sina utsläpp. Framför allt kan konsumentkraft sätta fart på klimatåtgärder.

Det är en utmärkt artikel om klimatsituationen av Staffan Laestadius. Han skriver bland annat att vi ”vet redan det vi behöver veta och vi kan det vi behöver kunna. Vad som behövs är en snabb mobilisering till en större omställning än vad de flesta av oss vill prata om”.

En viktig pusselbit saknas i analysen, nämligen att vi konsumenter skulle kunna skapa den kraft som behövs för att på allvar få igång omställningen. Klimatoron är stor hos allmänheten, men man saknar möjlighet att riktigt agera.

Det kan ske till exempel genom att skapa möjligheter att:

Hitta varor och tjänster som är bästa klimatalternativ utan att de kostar mer. Detta skulle uppmuntra företag att erbjuda klimatneutrala produkter och då få sälja mer.

Förstå grunden i klimatfrågan, som går att förklara på ett lätt sätt. Det skapar engagemang och vilja att agera.

I liten skala och till rimlig kostnad kompensera för de utsläpp av växthusgas som man inte kan undvika. Detta kan göras genom stöd till kontrollerade projekt som samtidigt hjälper medmänniskor i utvecklingsländer med bland annat trädplantering, småskalig vattenkraft och effektiva kokspisar.

Se konkreta handlingsprogram hos politiska partier, nationellt och lokalt. Samtliga svenska riksdagspartier utom Sverigedemokratera uttrycker tydligt i sina partiprogram att klimatfrågan är vår tids största ödesfråga. Trots det saknas övergripande konkreta handlingsplaner.

Min bakgrund är 35 år inom svensk och utländsk industri. De senaste 15 åren har jag arbetat med fokus på att minska industriella utsläpp av växthusgaser. Därigenom har jag kunnat diskutera frågan med företrädare inom såväl näringsliv som inom forskning och myndigheter, nationellt och internationellt.

Det som saknas i klimatfrågan är drivkrafter. Näringslivet behöver kunna tjäna eller spara pengar på att minska sina utsläpp. Politiker behöver kunna få röster på konkret agerande. Allmänheten behöver kunna känna att man förstår problemet  och hur allvarligt det egentligen är. Man behöver kunna lätt agera utan att det kostar för mycket.

Det skulle gå att skapa denna plattform för allmänheten att agera, på ett sätt som motiverar såväl näringsliv som politiker, men ingen tycks "äga frågan".