Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-20 19:12

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/ge-skatterabatt-for-cykling-till-jobbet/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Ge skatterabatt för cykling till jobbet”

Cyklist på Västerbron i Stockholm. Foto: Daniel Roos

INSÄNDARE. Det är hög tid att ge skatterabatt till cykelpendlare. Dagens skattesystem som bara anser att motionscykling inomhus ska ses som friskvård måste ändras, skriver cykelentreprenören Tobias Adolfsson som utmanar nuvarande regelverk.

Stockholms handelskammare slog redan 2007 fast att trafiken på länets vägar och antalet resor med kollektivtrafiken slagit i taket kapacitetsmässigt under rusningstid. Utbyggnaden av tunnelbanan har visserligen påbörjats, men arbetet beräknas vara klart först om 6-8 år. 

Bilismen är en vansinnig lösning för masstransporter i städer. Den kräver enorma ytor och stora investeringar i byggnation och underhåll. Klimatet har gått från att vara en ”fråga” till ”ångest”, och utmaningarna kring att driva landets bilflotta med el från förnyelsebara energislag är enorma eftersom elnäten inte räcker till för nya användningsområden.  

Allt fler inser att systemet behöver ändras radikalt, att regering och riksdag måste skapa förutsättningar för att bygga ett mer hållbart samhälle och en sund nyttjandegrad av jordens resurser. Det borde vara självklart att skatter och lagar ska verka tillsammans och skapa incitament för att vi ska klara utmaningarna kring de globala målen inom ramen för FN:s Agenda 2030.  

Men verkligheten ser tyvärr annorlunda ut. Den består av stelbenta regelverk, som utgår från föråldrade principer, och fega politiker i EU, regering och riksdag som inte vågar tänka nytt och se till praktisk nytta och globala utmaningar utan skyddar gamla strukturer och gamla pengar.

För min egen del har jag med stigande frustration observerat hur svårt det verkar vara för Skatteverket att begripa nyttan med cykelpendling. För att vara ett alternativ krävs det utrustning som skulle kunna omfattas av samma friskvårdssubvention som annan aktivitet där friskvård ger tydligt resultat.

Att gå på ett spinningpass på gym subventioneras, men om arbetsgivare hjälper till med cykel och underhåll betraktas det som en förmån som beskattas av både förmånstagare och arbetsgivare. Som grädde på moset beslutades nyligen att golf och ridsport ska betraktas som en del av den subventionerade friskvården.

I punkt 36 i januariavtalet framgår att: ”Andelen som reser med cykel ska öka. /…/ Skatteregler ska underlätta för cykelpendling”, i linje med de globala målen för Agenda 2030. 

Därför utmanar vi nu både politiker och Skatteverket genom att starta ett gym för cykelpendlare, både för de som redan upplevt nyttan och för de som ännu inte tagit steget. Hur ska vi annars komma vidare i denna fråga?

I stället för att sälja produkten cykel och/eller cykelutrustning erbjuder vi ett gymmedlemskap vars syfte är att tillhandahålla cykel och cykling som en motionsaktivitet.  

Om Skatteverket inte accepterar detta medlemskap som en friskvårdsaktivitet och avslår avdraget blir det en skattepliktig förmån. Vi har lagt till sni-koden för ”träningsanläggning” i vår verksamhet. Skulle Skatteverket avslå detta ska vi försöka driva detta rättsligt så långt det är möjligt för oss som litet oberoende cykelföretag. 

Vi uppmanar alla som har möjlighet att ta del av den friskvårdande idrottsformen cykelpendling att bli medlemmar i vår träningsanläggning och därigenom avhjälpa trängsel och bidra till minskade koldioxidutsläpp och ökat välmående.

Dessutom välkomnar vi resten av cykelbranschen att följa vårt exempel och erbjuda gymmedlemskap, träningstips och träningsrundor över hela landet så att vi tillsammans kan skapa friska medborgare och en hållbar och hälsosam stadsmiljö. 

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt