En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-13 07:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/hapnadsvackande-uttalande-om-privata-bibliotek/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Häpnadsväckande uttalande om privata bibliotek”

Foto: Niklas Gustavsson

Uttalandet från Svensk biblioteksförenings ordförande Johanna Hansson att driftsformen av folkbiblioteken saknar betydelse är häpnadsväckande infantilt, skriver Christer Hermansson, kulturchef i Strängnäs.

Rätta artikel

Svensk biblioteksförenings ordförande Johanna Hansson skriver på DN Åsikt i frågan om privat eller offentlig utförare av folkbiblioteksverksamheten att det är ”tråkigt att den uppblossade frågan om privata folkbibliotek är så yrvaken och ytlig. Debatten hamnar snabbt i de sedan länge väl upptrampade ideologiska stigarna om för och emot alternativa utförare i välfärden. För beslutsfattare och opinionsbildare borde innehållet, och förmågan att göra skillnad för människor i deras vardag stå i fokus, inte associationsformen hos den som driver ett folkbibliotek. Vi tar därför inte ställning till driftform”.

Det är ett häpnadsväckande infantilt uttalande. Vad menar Hansson egentligen?

På Svensk biblioteksförenings hemsida kan man läsa: ”I över hundra år har Svensk biblioteksförening drivit på för angelägna bibliotek av högsta kvalitet. Vi arbetar på våra medlemmars uppdrag för att öka kunskapen om bibliotekens uppgifter och funktioner, och för att stärka bibliotekens förutsättningar och möjligheter. ”

Svensk biblioteksförening har över 400 miljoner kronor i eget kapital, enligt det senaste årsmötet, och är förmodligen den rikaste biblioteksföreningen i hela världen.

Mitt förslag är att den ska lägga ut sin egen föreningsverksamhet på upphandling. Varför skulle inte Google eller Amazon kunna sköta den minst lika bra eller ännu bättre? Det handlar ju inte om driftform. Mer om attityd och vilja.

Och varför ska, för att ta några exempel, Kungliga biblioteket och Statens kulturråd skötas av staten? Det går väl lika bra att kommersiella aktörer tar över driften?

Lägg ut verksamheterna på entreprenad. Då går det säkert att göra mycket stor skillnad, något som Hansson efterlyser i sitt simpla inlägg.