Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-11-20 21:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/hastighetsregulator-sedan-1988/

DN Åsikt

DN Åsikt. Hastighetsregulator sedan 1988

Fartspärrar finns redan, men inte på personbilar.

Enligt Transportstyrelsens författningssamling, TSFS :63,  ska lastbilar med totalvikt >3,5 ton av 1988 års modell eller senare vara utrustade med en hastighetsregulator som begränsar hastigheten till 90 km/h. De är dock inte begränsade till effekt utan kan framföras med en totalvikt om max 64 ton på allmän väg. Dessa fordon framförs med fördel under de extrema förhållanden som David Sandberg pratar om.

Vi pratar alltså inte om någon avancerad teknologi utan något som har varit implementerat på lastbilar och bussar i Sverige i 28 år!

Mig veterligen finns även fartspärrar på de flesta personbilar men då till 250 km/h.

Ett förslag inom räckhåll är att sänka samt lagstadga fartspärren för personbilar registrerade i Sverige.