Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-21 03:05

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/hemtjansten-ar-ett-av-de-mest-kravande-jobb-som-finns/

DN Åsikt

DN Åsikt. Hemtjänsten är ett av de mest krävande jobb som finns

Att arbeta inom hemtjänsten kräver mycket mer än medmänsklighet, omtanke och empati, även om det självklart också är grundläggande delar i arbetet. Både personal och brukare i äldreomsorgen förtjänar det stöd i jobbet och den proffessionalitet i omsorgen som utbildning ger.

Rätta artikel

Det är fint att Otto Huanuco trivs med att vara vikarie på hemtjänsten och har utvecklats väl i yrket under 6 månader. Men det räcker uppenbarligen inte för att få förståelse för jobbets mångsidighet och hur krävande det verkligen är, och - även om det är oavsiktligt - blir det undervärderande både för brukare och för personalen som utför det.

För mig som arbetat på många olika nivåer och i skilda verksamheter inom äldreomsorgen under omkring 20 års tid, har slutsatsen om vad som krävs för att jobba på hemtjänst blivit helt annorlunda. Jag började som outbildat vårdbiträde vid 18 års ålder, fortsatte efter ett antal år med att utbilda mig till verksamhetsledare i social omsorg vid Hälsohögskolan i Stockholm, och gick senare en undersköterske- och mentalskötarutbildning på Komvux för att komplettera mina kunskaper. Jag jobbade länge i både kommunala och privata verksamheter i öppen hemservice (det som vanligtvis kallas "hemtjänst") och ju mer jag lärde mig och ju längre jag jobbade, desto mer insåg jag hur svårt och krävande jobbet faktiskt är. Det är många gånger som jag har tänkt att varenda person som jobbar inom hemtjänsten borde ha den utbildning jag har, och med tanke på mångsidigheten i jobbet finns det ständigt mer att bygga på kunskaperna med.

Att jobba på hemtjänst består nämligen av otroligt mycket mer än Otto tycks ha hunnit få erfarenhet av under 6 månader. Jag har inte läst biomedicin och kan inte uttala mig om huruvida just de kunskaperna är relevanta i äldreomsorgen. Under mina år har jag dock arbetat med människor med alla möjliga olika funktionshinder och diagnoser, fysiska och psykiska, som man ofta behöver ha åtminstone grundläggande och ofta mer omfattande kunskaper om för att göra ett bra jobb; som AIDS, olika former av demens, psykiska sjukdomar, funktionshinder och cancer för att bara nämna några exempel. En hel del medicinska uppgifter förekommer som man behöver ha tillräckligt på fötterna för att utföra ordentligt, och även omvårdnaden kräver mycket kunskaper. Omvårdnad är en hel vetenskaplig gren och en stor del av både undersköterske- och sjuksköterskeutbildningen, som utgör en bra utbildningsgrund för att arbeta på hemtjänst. Jobbar man i hemtjänst möter man dessutom inte sällan människor som är i slutskedet av sitt liv - vilket är mycket krävande och också kräver mycket specifik kunskap. De ”oändliga ljuvliga samtalen”, som jag med förvåning noterar att Otto uppenbarligen varit lyckosam nog att ha tid med i sitt jobb, vilket tyvärr numera är mycket ovanligt, behöver man många gånger kunna ha ett proffessionellt förhållningssätt i och anpassa till den person man pratar med. Det kan exempelvis handla om deprimerade människor, förvirrade människor, människor med vanföreställningar som man jobbar med.

Att ha ett varmt hjärta och förmåga till empati är alltid grunden för att jobba med människor, där har Otto helt rätt, men både personal och brukare i äldreomsorgen förtjänar det erkännande och den respekt som de har rätt till. Personalen förtjänar att få det stöd i sitt arbete som utbildning ger och brukare förtjänar att få både den medmänskliga värmen och omtanken, och även en professionell omsorg och omvårdnad av den bästa kvalité som är möjlig. Att jobba på hemtjänst är nämligen att vara sjuksköterska, det är att vara arbetsterapeut, det är att vara sjukgymnast, det är  att vara coach, psykoterapeut och till och med att ibland vara själasörjare. Det är dessutom att vara fastighetsskötare, det är att vara sekreterare, kontorist och ibland ekonom. Det är att vara frisör, massör, städare och mycket riktigt kock och dietist. Det är att komma människor mycket nära inpå livet, ibland lidande, döende, mycket sjuka människor med stora problem, och ibland friskare och gladare människor med mer harmoniska liv.

Allt detta kräver oerhört mycket av personalen, och ju mer kunskaper man har, desto lättare blir det att göra ett bra jobb och att inte bli utbränd på kuppen. Det säger sig självt att ingen har möjlighet att ha proffessionella utbildningar i alla dessa yrken för att jobba på hemtjänst. Men all utbildning och alla kunskaper man har och får, är mycket välbehövliga i jobbet. Därför välkomnar jag alla initiativ för utbildning och krav på utbildning för personal i hemtjänsten. Det kan bara underlätta och förbättra för både dem som ger och tar emot hjälpen.