Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-16 12:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/hoghastighetstag-passar-inte-i-glesbefolkade-sverige/

DN Åsikt

DN Åsikt. Höghastighetståg passar inte i glesbefolkade Sverige

En höghastighetsbana är inte bara dåligt för miljön – det är ett stort resursslöseri. Visst är bilderna lockande på det japanska höghastighetståget Shinkansen, men i det glest befolkade Sverige passar bilvägar och flyg bättre utanför storstadsområden.

I Japan byggs en bana som ska förbinda storstäderna Tokyo, Nagoya och Osaka, en sträcka på 50 mil. Tåget är anpassat för en hastighet i trafik på 500 kilometer i timmen.  Restiden mellan Tokyo och Osaka beräknas till en timme och en kvart. Om vi kunde bygga något liknande skulle vi kunna åka sträckan Stockholm–Malmö på bara en och en halv timme.

Det som sätter käppar i hjulet är att Sverige och Japan är väldigt olika vad gäller befolkning och avstånd. Mellan Tokyo (med en befolkning på virka 35 miljoner) och Nagoya (9 miljoner) är det 33 mil, mellan Nagoya och Osaka (19 miljoner invånare) är det 15 mil. Om man jämför det med sträckan Stockholm (1,2 miljoner invånare)–Jönköping (100.000 invånare)–Malmö (700.000 invånare) inser man att förhållandena ekonomiskt inte riktigt är desamma.

De förslag som har lagts fram föreslår därför inte heller en Shinkansen genom Småland, utan ett en ”nästan-höghastighet-vi-har-inte-pengar”–lösning. I stället för att susa fram i 500 knyck blir hastigheten kanske 250 eller möjligtvis 300 kilometer i timmen, och på vägen skall vi plocka upp folk på i snart sagt varje mjölkpall (inget ont sagt om Tranås).  Till Malmö kommer de som reser från Stockholm efter tre och en halv timme, men de som åkt tåg de senaste åren vet att man helst ska ta ett tåg dagen innan om man har en tid att passa.

Den krassa verkligheten är att tåg inte är ett speciellt bra transportmedel för ett glesbefolkat land. Det är en utmärkt lösning där befolkningstätheten är större som i Mälardalen, på västkusten och i Skåne. Om det är någonstans vi ska bygga ut järnvägen så är det där.

I övriga Sverige är det mycket bättre att bygga ut motorvägar och flyg. Med motorvägar kan man ha hur många avfarter som helst och därmed vara till glädje för långt många fler människor. Flyget har låga kostnader för infrastruktur och gör att restiderna avsevärt förkortas på långa distanser.

Är inte bilar och flyg gårdagens lösning? Det tror säkert många, men faktum är att vi bara sett början på den utvecklingen. Vi är inne i första fasen av självkörande bilar, och det dröjer inte länge förrän vi har självkörande långtradare som snabbt och smidigt tar över all godstrafik från järnvägen. Flyget fortsätter att utvecklas. Flygplan som för 50 år sedan bullrade och drog bränsle i kubik är i dag ett betydligt tystare och effektivare färdmedel. Även den utvecklingen kommer att fortsätta.

Det kommer naturligtvis bli svårt för miljörörelsen att ge upp sitt favoritprojekt, men man kan ställa sig frågan vad man skulle kunna göra för miljön om man hade 300 miljarder kronor till sitt förfogande. Jag tror inte att någon som fick uppdraget att göra något för miljön skulle komma fram till att det bästa vore att dra en höghastighetsbana från Stockholm till Malmö.