Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-22 10:00

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/hoghastighetstagen-blir-en-gokunge-i-statsbudgeten/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Höghastighetstågen blir en gökunge i statsbudgeten”

Foto: Tobias Andersson

De planerade höghastighetstågen mellan landets tre storstäder riskerar att bli en gökunge i statsbudgeten. Det är viktigare att satsa på de vanliga tågen för att hela Sverige ska kunna leva, skriver läsaren Kurt Folkesson.

Rätta artikel

Så har vi då, efter många om och men, fått en ny regering på plats. Som företrädare för folkinitiativet ”Landstormen” är det med stort intresse jag tagit del av den sakpolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna.

Statsminister Stefan Löfven sade i valrörelsen att det nu skulle vara ”slut på Stockholmsfixeringen” och att regeringen ska ha fokus på att hela Sverige ska leva”. Detta i kombination med att gamla landsbygdspartiet Centern ingår i fyrpartiöverenskommelsen ger mig förhoppningar.

När jag granskar de 73 punkterna i januariavtalet har jag dock svårt att se de stora greppen. Det är gott och väl med etablering av nya servicekontor, men sådana satsningar har ett begränsat värde eftersom de ofta får karaktär av konstgjord andning. Man blåser lite nytt liv i områden, som i praktiken är döende.

Sådana insatser kan i vissa områden vara försvarbara som en tillfällig åtgärd, men för att lösa den svenska landsbygdens problem långsiktigt behövs betydligt kraftfullare tag.

Jag välkomnar löftet om fortsatt utbyggnad av den digitala infrastrukturen. Bredband och ett fungerande mobilnät är en viktig grund för en positiv utveckling i hela landet. Bra är också satsningen på utbyggnad av det svenska järnvägsnätet och förbättring av våra vägar.

Däremot tycker jag inte om att regeringen, med Miljöpartiet i spetsen,  återkommer med de vildsinta planerna på höghastighetståg. Vi behöver inte tåg som går 325 km i timmen. Vi behöver ett välutbyggt järnvägsnät i hela landet med dubbelspår, som erbjuder punktlighet, hög säkerhet och bra service.

Jag är övertygad om att en snitthastighet på 200 km i timmen gott och väl räcker för att folk skall välja tåg framför andra färdmedel. I dag tar en resa Östersund-Stockholm med snabbaste förbindelsen knappt fem timmar. Om Norra stambanan upprustas med dubbelspår hela vägen skulle restiden på den angivna sträckan kunna förkortas till under fyra timmar

Låt inte en satsning på höghastighetståg för storstadsborna bli en gökunge, som slukar en stor del av våra gemensamma resurser och riskerar att tränga undan möjligheterna till en satsning på en folkets järnväg.

Under efterkrigstiden har den starka urbaniseringen dränerat våra bygder, inte bara på tillgångar. Flyttlasspolitiken har också åderlåtit våra bygder på människor i stor omfattning och försämrat tillvaron för dom som stannat kvar.

Nu förväntar vi oss reformer, som stimulerar till företagande och jobb, som i sin tur leder till mera byggande och boende på landsbygden. Det koloniala förhållandet mellan Stockholm och Norrland måste brytas.   

Våra regioner måste få behålla en rimligare och rättvisare del av vinster och skatter från våra företag.     

För att råda bot på obalanserna och åstadkomma ett mera homogent Sverige, erfordras kraftfulla reformer. Den nya Löfvenregeringen förfogar över de verktyg, som behövs.

De viktigaste kraven är:

1. Att vinster och skatter i rimligare omfattning stannar i den region där produktionen sker.

2. Att staten tar ansvar för att det går att låna till bostadsbyggande och företagande även utanför städerna.

3. Att de aviserade satsningarna på utbyggnad av bredband och mobilnät i hela landet fullföljs 

4. Att en kraftfull satsning görs på järnvägarna i hela landet, inte bara mellan storstäderna.