Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-24 00:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/hogskoleprovet-och-betyg-borde-kombineras/

DN Åsikt

DN Åsikt. Högskoleprovet och betyg borde kombineras

Betyg bör normeras varje år och användas tillsammans med högskoleprovet för högskoleantagning. Det ger mer allsidig inlärning, bekämpar betygsinflation och gör att olika generationer kan söka på lika villkor.

Rätta artikel

Skribenten ondgör sig över att högskoleprovet mäter onödiga saker, exempelvis ”meningslösa ord”, läsförståelse och basal matematik. Jag håller inte med om att det är onödigt, snarare en grundval som bör kunna avkrävas högskolestudenter. Utbildning utan bildning är inget att sträva efter; har man bra betyg ska man prestera liknande på högskoleprovet, och vice versa. Oavsett har skribenten rätt i att betyg bättre speglar målmedvetenhet, social förmåga och struktur i arbete.

Betygsystemet har dock en fundamental svaghet: det finns huvudsakligen motiv att sätta för höga betyg, inte att upprätthålla spridning i poängsättningen. Betygsinflationen gör att betyg inte är jämförbara över tid. Högskoleprovet normeras varje år, och jag kan alltså jämföras med vilken årskull som helst. Dessutom prövas både allmänbildning, kunskapsretention och stresstålighet.

Jag har ett förslag till lösning i frågan; normera både högskoleprovet och betyg varje år, och låt studenterna söka med det kombinerade meritvärdet. Utgå från högskoleprovet genom att ge studenterna en poäng motsvarande deras percentil (tillhör du 85:e percentilen får du 85 poäng). Från betygssystemet räknar man för varje kategori: har 15% av studenterna fått snittbetyg A erhåller man genomsnittspoäng för 85:e percentilen, d.v.s. 92,5 poäng. I slutänden kombinerar man värdena.

Mitt förslag gör meritvärdet jämförbart över tid, premierar allsidighet hos studenterna och att man använder hela betygsskalan.