Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-26 13:30

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/hogskolorna-anpassar-sig-till-det-betygssystem-vi-har/

DN Åsikt

DN Åsikt. Högskolorna anpassar sig till det betygssystem vi har

För att betygen skall fungera som tillförlitligt urvalsinstrument krävs ett rättssäkert betygsystem. Med dagens fria betygssättning är det därför naturligt att högskolorna allt oftare föredrar andra urvalsmetoder.

Rätta artikel

I sin praktiska konsekvens har vi med dagens betygssystem varken mer eller mindre än fri betygssättning. Betyget har därmed upphört att vara såväl informationsbärare som rättssäkert konkurrensmedel och det är troligen med utgångspunkt i det förhållanden som högskolorna i allt mindre utsträckning förlitar sig på betyg som rimlig urvalsmetod.

Parallellt har vi i dag minst fyra betygssystem: 1. Läraren följer Skolverkets instruktioner 2. Läraren tror sig följa Skolverkets instruktioner 3. Läraren följer sitt samvete och gör en samlad bedömning 4. Den kommersiellt drivna betygsinflationen

Utöver dessa fyra och med än större verkan för spridning och rättsosäkerhet, kommer givetvis alla individuella lärares vitt skilda värdering och tolkning av själva betygskriterierna. På annat sätt kan det heller aldrig bli i ett målrelaterat betygssystem, vilket också är anledningen till att vi i Sverige är tämligen ensamma om den modellen.

I en tävling, vilket konkurrens till begränsat antal platser alltid kommer att vara, finns en guldmedalj, en silvermedalj och en bronsmedalj. Alla som springer 100 meter under 10 sekunder tar inte guld. Det är den som springer snabbare än alla övriga som tar guldet.

Att högskolorna skulle välja bort betygen som urvalsinstrument är en utveckling som länge varit väntad. Betygen i sin nuvarande form kommer därför sannolikt att på sikt avskaffa sig själva eftersom de inte längre har någon praktisk funktion. Kanske är det också bara det som kan få beslutfattare att tänka om och i grunden reformera systemet?