Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
169 kr/månad

Vakna med DN på helgen. Halva priset på papperstidningen i tre månader!

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-07-21 02:35

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/hundraariga-trad-falls-for-cykelvag-pa-osterlen/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Hundraåriga träd fälls för cykelväg på Österlen”

Östra kustvägen mellan Hammar och Skillinge på Österlen. Foto: Anne Westerlund

INSÄNDARE. Hundraåriga träd ska fällas för att en cykelväg ska dras på Österlen. Utan att lyssna på de boende har en god tanke blivit ett katastrofalt projekt av Trafikverket, skriver Susanne Durlind, Torsten Thuresson, Ingegerd Mejáre, Kai Svensson, Anne Westerlund, entreprenörer, Marcus Conradsson och Ulrika Conradsson.

På det fagra Österlen, mellan Hammar och Skillinge där kusten är som vackrast, ska det nu dras en cykelväg. Bra, tänkte boende och andra som vet vad denna lilla sträcka har att erbjuda.

Det finns fantastiska sandstränder som Sandhammaren, vi har Dag Hammarskjölds Backåkra och Kåseberga med Ales stenar på södra sidan av kustvägen längs denna sträcka. Utan att ha haft kontakt med någon särskilt berörd (vilket det står i väglagen att en myndighet är skyldiga att ha) väljer Trafikverket att meja ner hundraåriga träd, skyffla bort häckar och allt som står i vägen för att skapa en oattraktiv trädlös cykelväg längs med en, sommartid , trafiktät och bullrig kustväg. Det är vad de kallar ”rekreationsväg”. 

Cykelvägen kommer att ligger på fel sida av kustvägen, den norra. Allt som besökarna kommit för att uppleva finns på södra sida av vägen. För att komma dit de vill måste de ideligen ge sig ut och korsa den trafiktäta kustvägen där snitthastigheten ligger på 70 km i timmen. Som ett alibi för trafiksäkerhet tänker Trafikverket anlägga återkommande snuttar asfalt, på södra sidan, som de kallar för ”landningszoner”. 

Hur kan något som verkade så bra gå så fel? Hur kan man välja att ge sina besökare en trafiktät, bullrig upplevelse längs med trädskövlad kustväg istället för en tur genom vacker natur med fågelsång, skogsdoft och havet i sikte? Det är för oss obegripligt.

Vi vet att det finns befintliga markvägar i naturreservatet som ganska enkelt skulle gå att hårdgöra till fantastiska cykelupplevelser och tog vi för givet att det var vad man planerade. Chocken blev därför stor när det visade sig att Trafikverket beslutat förlägga cykelvägen kloss med kustvägen.

Ystad kommuns anledning att anlägga denna rekreationsväg är att generera inkomster till kommunen. Det kommer inte att hända med en så oattraktiv och trafikfarlig cykelväg. När så mycket som 100 miljoner kronor skattepengar står på spel borde skattebetalarna få vara med att bestämma.

Borde inte Trafikverket arbeta tillsammans med ett råd som dels kan berätta för dem hur området fungerar och som dessutom har ett estetiskt kunnande? De som handhar ”ärendet” nu uppvisar ren och skär okunskap, om man uttrycker sig snällt. Inkompetens, om man ska vara ärlig. 

Och borde inte Trafikverket och Länsstyrelsens makt och omdöme ses över? Borde inte de som kommer hit för att uppleva området (ni kära Österlenälskare) ha en talan?

Detta är en insändare i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt