Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-10-23 20:48

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/hur-mater-man-en-larares-skicklighet/

DN Åsikt

DN Åsikt. Hur mäter man en lärares skicklighet?

Hur mäter man en lärares skicklighet och hur kan man anse att bara 40 procent av en lärarkår är skickliga på en skola? Lärarlönelyftet och förstelärarreformen kommer inte få fler att söka lärarutbildning, tvärtom. Det här är en katastrof i en redan sönderreformerad skola.

Håller helt med Susanne Lärkeryd, jag förstår inte hur det är tänkt att bara 40 procent av lärarkåren på en skola anses skickliga. Och vari ligger skickligheten?

Att eleverna har bra resultat (betyg)? Att läraren kan få eleverna att lyssna? Eller att sitta still? Har en bra relation till eleverna? Omtyckt av eleverna? Kan lösa alla konflikter som uppstår? Hur mäts denna skicklighet?

För det kan väl inte vara så att rektor godtyckligt väljer ut vilka lärare som skall få ta del av en högre lön? Och vad säger de föräldrar vars barn tvingas undervisas av de oskickliga lärarna? Jag har svårt att se hur man skall kunna uppbåda engagemang och arbetsglädje när man blivit stämplad som en av de sämre lärarna på en skola. Och när lönerna kan skilja på upp till 15 000 kronor med förstelärarreformen och lärarlönelyft, för samma arbete. Det här kommer innebära att lärare flyr skolan och det kollegiala lärandet som upprepas som ett mantra kommer bli ett minne blott. Lycka till med att få lärare att stanna kvar i yrket!