Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-17 09:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/icas-nya-bonussystem-okar-klyftorna/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Icas nya bonussystem ökar klyftorna”

Foto: Terje Pedersen

INSÄNDARE. I vår tid betonas vikten att ställa om konsumtionen för klimatets skull, men Icas nya bonussystem motarbetar detta. Omfördelningen gynnar dem som köper mycket och missgynnar dem som köper lite, skriver Pirkko Liisa Lindner.

När Icas ledning försöker stilla proteststormen mot det nya bonussystemet gör de en pytteliten ändring för att inte alla som handlar för mindre än 2.000 kronor under en kalendermånad skulle förlora sina stammispoäng. 

Den försöker också leda uppmärksamheten till de ”stammiserbjudanden” som görs varje vecka. Det är en helt annan sak. Där har kunden valmöjlighet och kan fritt välja mellan olika erbjudanden. Kritiken gäller orättvisan i bonussystemet. 

När bonuspoäng inte längre kan överföras till nästa månad öppnas dörren till flera orättvisor. Kunderna delas i olika klasser på grund av hur mycket de köper och dessa klasser får olika bonusar. Systemet ökar också den regionala ojämlikheten.

En poäng motsvarar en krona. En krona är alltid en krona oberoende av vem som betalar. När kunder nu förlorar stammispoäng betyder det att Icas ledning berövar en motsvarande summa ur deras bonusunderlag och gör en omfördelning efter sina prioriteringar. Omfördelningen gynnar dem som köper mycket och missgynnar dem som köper lite. 

Det finns stora regionala skillnader i människornas medelinkomst. Där medelinkomsten är låg är andelen av sådana kunder hög. Det uppenbara syftet med ändringar i Icas bonussystem är att flytta pengar till större orter där konkurrensen mellan olika matbutiker är hård. Det är klart att småkunder behövs som leverantörer av bonuspoäng och därmed inkomster, men konstruktionen borde inte vara så värst lockande för dem. 

Orättvisorna mellan kunder blir tydligast vid gränsen mellan stammisklasser. 

• En stammis som handlar för 3.999 kronor under en kalendermånad får 25 kronor i bonus medan någon som handlar för 4.000 kronor får 100 kronor i bonus. 

• En kund med inköp på 5.999 kronor får också en bonuscheck på 100 kronor medan den som köper varor för 6.000 kronor belönas med 225 kronor, och så vidare. 

I varje klass kan i värsta fall 1.999 poäng förloras då man blir av med varje poäng som överskrider bonusbeloppet. Kunderna kommer alltså alltid att förlora sina intjänade bonuspoäng om de inte i slutet av månaden hamnar exakt i början av nästa ”trappa”. 

Orättvisorna stannar inte där. Klyftor mellan människor och mellan regioner har blivit större i snabbare takt i Sverige än i andra jämförbara länder. Ica – en stor och betydelsefull aktör för många människor över hela landet – sällar sig nu till de krafter som utvidgar klyftorna.

Sist men inte minst: I vår tid betonas vikten att ställa om konsumtionen för klimatets skull, men Icas nya bonussystem motarbetar detta. Kunniga och sparsamma konsumenter och de som strävar efter att minska sin konsumtion belönas inte. Utan det nya bonussystemet gynnar i stället dem som konsumerar mer, vilket är rent slöseri.