Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-19 19:14

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/ideologi-kan-aldrig-ersatta-stod-till-barn-med-sarskilda-behov/

DN Åsikt

DN Åsikt. Ideologi kan aldrig ersätta stöd till barn med särskilda behov

Det är dags att skapa ett skolsystem som är statligt reglerat, fungerar för alla barn med särskilda behov och som bygger på garanterad tillgång till olika alternativ av skolformer och ett garanterat individanpassat pedagogiskt stöd för alla.

Som Nancy Ivankovics och Ann Hoffman så insiktsfullt lyfter fram i sina respektive debattinlägg så finns det monumentala brister i den skola som i dag erbjuds barn med särskilda behov. Det finns idag inget samlat samhälleligt och statligt grepp över den skola som erbjuds barn med särskilda behov och vi är många föräldrar, lärare och forskare som gemensamt i medierna de senaste dagarna vittnar om ett havererat skolsystem (”Ska vi tvinga barn till en skola där de kränks?”, Måns Möller m.f., SVT Opinion, 29 september 2016; ”Ovetenskapligt nonsens måste förpassas till historien”, Christopher Gillberg, SVT Opinion, 29 september 2016; ”Lärarna saknar kompetens om autism och ADHD”, SVT Väst, 29 september 2016).

Just nu åberopas flera åtgärder för att komma till rätt med problematiken för barn med särskilda behov i skolan: bättre utbildning om Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) för lärare, fler specialpedagoger, bättre möjlighet för diagnosticering av barn med npf samt en önskan om nya riktlinjer hos Skolinspektionen för att komma till rätta med förekomsten av oacceptabla och farliga fasthållningar av barn. Alla dessa åtgärder är efterlängtade och viktiga men har samtidigt i viss mån karaktären av akut brandsläckning.  Om vi tar ett samhälleligt helikopterperspektiv kvarstår det grundläggande problemet: det finns ett ideologiskt feltänk som ligger till grund för dagens skolsituation för barn med npf och andra särskilda behov.

I dagens skola är det politiska målet att alla ska inkluderas fysiskt till vilket pris som helst, oavsett behov, samt utan någon övergripande statlig plan för tillgång till individbaserat pedagogiskt stöd för alla barn med särskilda behov. Resultatet? Att befinna sig i detta ideologiskt feltänkta skolsystem innebär att barn med npf ofta utvecklar ofta så höga ångestnivåer att de till och med ibland yttrar sig i aggression/frustration och barnen hålls då fast på olämpliga och farliga sätt av outbildad personal. Allt oftare förekommande är också att ångesten över den havererade skolsituationen är så hög att eleverna överhuvudtaget inte orkar ta sig till skolan och blir så kallade ”hemmasittare”. Detta resulterar ibland i vitesförelägganden av föräldrar och orosanmälningar till socialen. Det havererade skolsystemet leder också ofta i höga nivåer av stress och social isolering bland och sjukskrivningar av föräldrar. Vad blir då den ekonomiska notan för dessa effekter av det nuvarande undermåliga skolsystemet för våra skattebetalare? Sammanlagt 7-8 miljarder, visar nationalekonomen Ingvar Nilsson i Riksförbundet Attentions rapport (Rapport, SVT, 22 september 2016).

En skolideologi som är så uppenbart världsfrånvänd är inte en ideologi som är värd att hålla fast vid. Det är dags att skapa ett skolsystem som är statligt reglerat, fungerar för alla våra barn med npf och andra särskilda behov och som bygger på garanterad tillgång till olika alternativ av skolformer och ett garanterat individanpassat pedagogiskt stöd för alla. Gör om och gör rätt! Det kommer att spara vårt samhälle enorma mänskliga och ekonomiska kostnader.