Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-02-17 19:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/asikt/influencers-ger-barn-patriarkala-kvinnoideal/

DN Åsikt

DN Åsikt. ”Influencers ger barn patriarkala kvinnoideal”

Foto: Anette Nantell

Alla så kallade influencers måste börja ta sitt ansvar. Att framställa det som att smink och kläder är den rakaste vägen mot självförverkligande är inget annat än att reproducera patriarkatets inskränkta kvinnoideal, skriver läsaren Elsa Söderlind.

Rätta artikel

”I dag vet jag inte om jag ska börja med att fixa mina naglar… Åh! Det tråkigaste jag vet! Jag tycker att det är så tråkigt att sitta på nagelsalongen … men det behöver jag göra!”

Det är en helt vanlig dag för en så kallad influencer

Först måste naglarna fixas, en nagel bröts ju dagen före. Sedan ska ett paket hämtas. ”Kom ju på att Chiquelle har skickat kläder! O, just det! Det är ett samarbete också!” Vi tittare behöver inte oroa oss, vi kan bli lika snygga, vi får faktiskt tio procent rabatt på hela köpet! Resten av dagen går till att svara på mejl och packa inför Dubairesan med Nyx. Men först måste väskan från New York-resan packas upp. ”Detta ständiga packande!”

Och alltihop kan vi följa på sociala medier, bloggar, poddar eller Youtube.

Så vad är problemet med detta? Det är ju så mysigt att titta på! Man får verkligen ta del av hela hennes vardag, det är som att man blir hennes kompis. 

Men, när en influencer säger att hon ”behöver” fixa naglarna fast hon tycker att det är tråkigt sänder det signalen till barn – ja, de flesta tittare är barn – att det är en självklar plikt hos tjejer att ständigt pyssla om sitt utseende. Precis som att det är en självklarhet att man diskar efter sig i lunchrummet eller att man inte tränger sig i kön. Det är något vi måste finna oss i, oavsett hur tråkigt det är. 

Samma sak när det gäller hur dessa influencers uttrycker sig angående utseende. Att de inte känner sig ”hela” när de inte har fyllt i ögonbrynen eller fixat sin ögonfransförlängning. Så länge vi inte har ”fixat till” oss är vi inte tillräckliga. Förebilder i miljöfrågor är de inte direkt heller när de alltid har en flygresa inbokad och uppmuntrar till ohållbar konsumtion.

Självklart kan ingen människa bära samhället på sina axlar och uppföra sig perfekt i alla aspekter. Men dessa influencers livsstil blir faktiskt ett bekymmer på grund av yrkestiteln – influencer. Påverkare! Definitionen av jobbet är att man ska påverka sina följares attityder och handlingar. Man kan inte kalla sig influencer och samtidigt säga att man inte har något ansvar. Det är ju det jobbet går ut på! 

Många menar att man inte ska kritisera influencers, eftersom de flesta är tjejer. Jag har hört argumentet: ”Influencers får så mycket hat bara för att det är ett yrke där tjejer äntligen får ta plats!” Jag ser det snarare som att detta yrke är ytterligare en konsekvens av patriarkatet. Att framställa det som att smink och kläder är den rakaste vägen mot lycka och självförverkligande gör inget annat än att reproducera patriarkatets inskränkta kvinnoideal.

Så, kära influencers. Nej, ni bär inte hela samhället på era axlar, men tillsammans tar ni en stor del av hundratusentals barns uppmärksamhet. 

Ta ert ansvar och tänk på hur ni påverkar dem. Om ni inte reflekterar över detta undviker ni halva jobbet. 

Fotnot. Influencers, eller influerare, är personer som får betalt för att visa upp eller tala om vissa produkter eller varumärken på ett personligt och positivt sätt och därigenom påverka konsumenterna.